Miksi pääni on nyt vähän rikki?
Avaan hieman lisää omaa burnoutiani, sillä toivon sen auttavan muita, ajoittaisista “päängelmista” kärsiviä. Samalla auki kirjoittaminen toimii omana terapiana.
Kuten aiemmin kirjoitin, teimme Pian kanssa liikaa töitä kevät-kesän, oikeastaan koko vuoden. Kun työn tulokset tietyllä tapaa valuivat kaivoon, ainakin ykkösprojektissamme, taisi se vain olla se viimeinen “After Eight -ruokailun päälle” (Monty Pythonista tuttu juttu, tietäjät tietää).
Asiakkaat ovat tylympiä
Nyt olemme muutaman kollegan kanssa puhuneet, että ruma ja tyly käyttäytyminen on lisääntynyt. Asiakkaat ovat usein viesteissään ylimalkaisia, epäystävällisiä ja huonoja. Meille tekijöille ei edes aina selviä mitä se on mitä meidän pitäisi tehdä? Omaa, koko ajan lisääntyvää pahaa oloa puretaan nyt muihin. Eikä olla edes vielä lamassa, joka on tulossa.
Toinen lisääntyvä ilmiö on projektien kesken jättäminen ja suoranainen pakoilu jo sovituista. Jätetään maksamatta monen viikon työ, kuten meille juuri on käynyt erään Ruskolaisen yrityksen kanssa. Kirjoitan aiheesta myöhemmin lisää. Joten varokaa, moraalittomia ihmisiä on nyt liikkeellä kuten hirvieläimiäkin.
Ongelman tuosta tekee se, että kun ottaa vaan paskat vastaan eikä itse pääse niitä purkamaan, pää hajoaa. Alla tiedepala aiheesta:
Tiesittekös, että valituksen kuunteleminen saa aivoissa aikaan hälytystilan. Jatkuessaan pitkään se nostaa kortisolin määrän turhan korkeaksi, mikä tappaa hermosoluja.
Terveydeksi🥰
— Johanna Kukka (@JohannaKukka) September 19, 2022
Liika on liikaa
Ihotautilääkärini sanoi melanooman syyksi sen, että “sun uv-maljasi on täysi”. Sitä ei voi enää tyhjentää, ainoastaan rajoittaa sen ylivuotamista. Kiitos liian huolettoman oleilun auringossa, mm. Thaimaan vuodet. Ja en siis ole koskaan “ottanut aurinkoa”. Vihaan kuumassa löhöämistä. UV-pahaa on tarttunut kävelyistä ja sukellusreissuilta.
Samaa mitä ihotautilääkärini sanoi, sanoisin nyt päästäni.
30v+ asiakaspalvelua ja viime vuosien lisääntyviä huonoja kokemuksia sen parissa ovat saaneet “asiakasmaljani täyteen”.
Nyt ainoa mitä voin tehdä on rajoittaa päämaljani ylivuotamista.
Tein jopa kohtuu luotettavaksi tiedetyn BDI-masennustestin ja sain tulokseksi keskivaikean masennuksen. Sen johdosta lähestyin Turun Palmikko -palveluita ja sieltä soittikin heti maanantaiaamuna kokenut hoitaja. Oli varmaan arvellut minua nopeaa hoitoa tarvitsevaksi? En ole sitä, mutta varmasti lievän masennuksen alarajoilla, kuten vanha Viidakkorumpu -paitammekin sanoi.
Tiesitkö, että meillä kaikilla on mahdollisuus viiteen hoitaja-käyntikertaan Palmikko -palveluiden kautta?
Minulla on onneksi paras kaverini aina vierellä, joka auttaa minua. Karsimme Pian kanssa nyt lisää epämiellyttäviä asioita elämästäni ja lisäämme mukavia, jotta saan itseni taas parempaan kuntoon, mutta on hyvä tietää ulkopuolisen avun olevan käytettävissä. Mielialalääkkeisiin en lähde kuin vasta viimeisenä vaihtoehtona.
Ko. kokenut hoitaja suositteli minulle Mielenterveystalon omapalveluita. Katsotaan mitä uutta ne tuovat, mitä emme olisi jo Pian kanssa itsekin hoksanneet?
Otan nämä keinot nyt yrittäjäelämässä käyttöön:
- Kaikesta työstä kirjallinen sopimus (olen tätä 95% kyllä noudattanutkin)
- Vaikeat asiakkaat poistoon. Uusia vaikeita pyritään välttämään.
- Asiakkaita vähemmän.
- 50% maksu aloittaessa. Kun saa tarpeeksi takkiinsa, naiivimpikin uskoo.
- Panostus entistä enemmän mukaviin vuosisopimusasiakkaisiimme. Te mahtavat te!
Osa teistä saattaa tietääkin Instagramissa huippusuositun animaattorin, Pieruperseen. Hältä tähän loppuun osuva strippi:
Opetus: Älä ole yhtä kiltti ja naiivi kuin minä. Ole jämäkämpi, pidä puolesi ja älä luota ihmisiin niin lujasti kuin minä tein.