Pikku Apurin sivusto hakukoneoptimoinnin avulla blogista mainostoimistoksi
Olen Lehtisen Jutan hienossa koulutuksessa käyttänyt omaa sivuamme koekaniinina. Tämä on vuonna 2008 perustettu moniaiheinen blogialusta, joka vasta 2017 muuntui mainostoimiston sivustoksi. Korjattavaa oli siis yllin kyllin.
Tavoite on saada sivusto hakukoneoptimoinnin avulla blogista mainostoimistoksi. Haluamme mainostoimistotyötä etsiviä asiakkaita Taivassalon tai Teneriffan nähtävyyksien ihailijoiden sijaan 😉 Ironia tässä on se, että emme halua liikaa asiakkaita, vaan meille oikeanlaisia.
Alkutilanne 1.10.2022: Sekalainen blogi, joka näytti mainostoimistolta
- Sivustolla kävijöitä oli 3000-4000 joka kuukausi
- Sivustolla oli “perseestä perämoottoriin” -aiheilla yli 1200 kirjoitusta. Niiden kautta saimme kyllä satunnaisia uusia asiakkaita, mutta 95% kuukausikävijöistä lukivat vain sen ko. kirjoituksen matkailusta tai kiukaan eristämisestä.
- Sivusto ei siis toiminut ammattimaisena vetovoimatekijänä.
- Määrä korvasi laadun.
Miten korjasin?
- Analysoin sivuston ja tein syvän sivustoauditin lukuisin SEO-erikoisohjelmin. Ko. tuotekin tulee myyntiin 2023 alussa.
- Poistin yli 700 kirjoitusta vuosilta 2008-2015. Moni ei olisi sitä tehnyt, koska niissäkin on kuukausien tehty työ ja niistä kyllä tultiin tänne lukemaan. Nyt sivuilla enää n. 500 kirjoitusta, joka sekin on paljon.
- Käsittelin pienemmäksi n. 15 000 kuvaa. Optimoin uusimmat sata.
- Sivuston virheitä siivottu niin, että nyt Googlen PageSpeed Insights -lukemat ovat aika kivoja. Kuva alla.
- Muutin koko sivun otsikkorakenteen alamme suosituimpia hakusanoja vastaavaksi. Mainostoimisto turku on suosituin paikallinen hakutermi.
- Lisäksi lähdin tavoittelemaan uutta asiakaskuntaa termeillä: Perhemainostoimisto, vuosisopimusasiakas sekä yrittäjän aloituspaketti. Niillä ei siis aiemmin haettu lainkaan.
- Aloin kirjoittamaan asiakirjoituksia SEO/ Hakusanaoptimointi -aiheilla.
Tilanne nyt joulukuussa 2022: Pikku Apuri on Mainostoimisto Turussa, joka tekee hakukoneptimointiakin
- Kävijämäärä tipahti puoleen, n. 2000 kävijään kuukaudessa, mutta kävijät ovat nyt jo ihmisiä, jotka etsivät mainostoimiston apuja.
- Sivuston kunto teknisesti jo huipputasoa (kuva yllä).
- Suosituimmassa hakusanatermissä, mainostoimisto turku, nousimme jo sijalta 41 sijalle 18. Nousu ja työ jatkuu.
- Perhemainostoimisto, vuosisopimusasiakas, markkinoinnin vuosisopimus sekä yrittäjän aloituspaketti -sanoilla olemme ensimmäisten joukossa.
- SEO-palvelut ja hakukoneoptimointi -kirjoituksia lukenut jo yli 500 asiakasta.
- Sivuilla vietetty aika noussut 35%. Keskimääräinen aika yhdelle vierailulle nyt 1m 5s.
- Tällä hetkellä 4-5 hakukoneoptimointi -tarjousta neuvottelussa. Montaa en suostu edes ottamaan. Ja asiakas pitää olla oikeanlainen.
Olen itse jo nyt todella iloinen. Todistin itselleni, että osaan hakukoneoptimoinnin perusteet. Varsinainen opiskelu sen parissa on ikuista.
Jutta (opettaja) sanoikin, että meidän Apuri-case on pahin mahdollinen: Vanha turvonnut monisäikeinen blogi, joka taistelee hakutermeissä yhdessä kovimmista aloista (Mainostoimistot).