Motkotuksella poltat motivaation, positiivisella palautteella saat hyvää

,

Kerran vuodessa kirjoitan aina tämän aiheen. Miten ihmeessä me täällä Suomessa oppisimme myös jakamaan välillä toisillemme kiitoksia ja kehuja hyvin tehdystä työstä? Kas kun sillä piilovittuilulla ja nirpottamisella ei saa kuin yhden lopputuloksen: Kukaan ei viitsi ainaiselle motkottajalle tehdä kuin välttämättömän.

Mutta annas olla kun asiakas kertoo, että:

  • tekemillänne jutuilla saimme näin ja näin paljon kauppaa. Tai että…
  • kaikki talot on nyt myyty – kahdessa kuukaudessa!
  • Kylläpä teit kaunista työtä kaakeloinnissasi.
  • Olittepa taas kerran nopeita ja luotettavia, kiitos.
  • Kiitos, kun korjasitte sen missä vika piili – nyt homma pelaa.
  • Kerrankin tuli kunnon materiaali, joka toimii.

Tuollaisilla palautteilla mietimme aivan varmasti kivoja lisäjuttuja heille ja työtään tekee muunkin kuin palkkion takia.

Miten saa todennäköisemmin parempaa työtä – hyvällä briiffillä nyt ainakin

Minkä takia sitten (ainakin meidän alallamme) onnistutaan? Kokemus on iso tekijä. Kun on tehnyt jo pitkään, ymmärtää mitä karsitaan pois jotta joku toimii. Silti kaikkein tärkeintä on hyvä pohjustus ongelmista, eli briiffi. Siinä kerrotaan mitä, miksi ja kenelle – nyt ainakin aluksi. Lue lisää alta löytyvästä Kauppalehden kolumnista.

Toki sama pätee vaikkapa asunnon remontointiin. Jollei osaa kertoa mitä haluaa on turha odottaa parasta lopputulemaa. Ammattitaidollakin pystyy korjaamaan vain tiettyyn pisteeseen. Kannattaa kysyä ja kuunnella enemmän kuin selittää.

 

Muista siis: Pelkällä motkotuksella poltat vain tekijöiden motivaation. Positiivisella palautteella saat hyvää pyytämättäkin. Ja muista kertoa hyvin mitä haluat (briiffi). Kehu – kuuntele – kysy.