Taloustilanne puhuttaa. Olen jutellut monen pienemmän ja suuremman yrittäjän kanssa Suomen nykylamasta. Yhteinen näkemys on todella pelottava:

Kaikki myyvät, mutta kukaan ei osta.

Puhelimeeni soitetaan kymmeniä kertoja päivässä. 90% soittajista myy pankki-, vakuutus-, ja muita palveluita. Vastaan puheluun ja sanon: ”Kiitos, en tule toimistoonne kuuntelemaan tunniksi, että voisit myydä minulle jotakin”. Mikseivät tule asiakkaalle myymään, jos jotakin haluavat myydä? Eikö niin tee muutkin myyjät?

Suomi pysähtyi äkkiä

On luonnollista ja järkevääkin, että perheet ja yritykset tiukentavat kukkarojaan lama-aikana, mutta nyt huomaa ensi kertaa täydellisen pysähdyksen. Asiakkaat peruvat jo tilattuja töitään, eivät pysty ajallaan maksamaan tehtyjä ja tarjouspyyntöpuoli kuihtuu.

Nyt viimeistään yritysten pitäisi siirtää markkinointiaan omavaraiseksi!

Yritysten pitää rakentaa sivuistaan kotipesä ja mediahub, josta sitten ohjataan viestejä lukuisiin eri kanaviin. Oppia sisäisesti uudenlaiset prosessit ja varata oppimiseen aikaa. Ja ennen kaikkea: Teot pitää mitata ja parantaa mittareiden kertomana jatkotoimia!

Meitä ammattilaisia voi käyttää opettamaan ja suunnittelemaan nuo toimet.

Koska valtiolta parannuksia?

Totuus on, että kaikki vaan pahenee loppuvuotta kohden.

Nyt puolueet alkavat vaalitaistonsa, tuon aikuisten SM-liigan. Sen jälkeen seuraa hallitusneuvottelut ja kuukausien kesälomat. Parannuksia on odotettavissa aikaisintaan vuodeksi 2016.

Siihen asti yritykset saavat jatkaa kaatumistaan ja taisteluaan yksin.