Mikään markkinoinnin koulutus ei valmistanut siihen, mitä parin vuoden sisään on tapahtunut:

”Media” on hajonnut palasiksi ja kukaan ei oikein tiedä, mitä nyt pitäisi tehdä.

Ei auta enää Facebook, eikä vastaus ole Twitterissäkään. Lehdet ja mainos-tv on unohdettu jo kauan sitten. Kaiken keskellä on nyt ihmisen ja omien asiakkaiden ymmärtäminen. Alle keräsin lisäksi muutaman vinkin, jotka ovat tulleet esiin asiakaskeskusteluissa.

1. Tee omasta verkkokokonaisuudestasi mediakeskus.

Kokonaisuus koostuu yleensä mobiilitoimivista verkkosivuista ja tarkoin valituista digitaalisista jatkokanavista, joilla on omat tarkoituksensa, tavoitteensa ja mittarinsa. Esim.:

  • Twitter-tili voisi olla uusi ”sähköposti”, jossa asiakaspalvelu hoidetaan reaaliajassa.
  • Verkkosivujen blogit jaetaan esim. muutamaan eri pääkategoriaan, jolloin viestintä on monipuolista: Tuotekehitys, työntekijöiden kuulumiset, markkinointi, yrityksen tulevaisuus ja tulos, jne. kaikki saavat oman äänitorvensa. Osaa sisällöstä julkaistaan videomuodossa. Kaikki julkaisut ohjataan erilaisiin SoMe -kanaviin, joko automaattisesti tai käsin.
  • Chat-palvelu avautuu jo etusivulle, ja senkin kautta kysyttyihin kysymyksiin vastataan heti, eikä niin kuin osa tekee ”chatpalvelussamme on tällä hetkellä n. 15 minuutin jono”. What???
  • Facebook on enää vain yksi markkinoinnin jatkokanavista ja rennomman sisällön jakelukanava. Sen kuningasaika alkaa jo hiipumaan, ainakin nuoremmissa kohderyhmissä.
  • Instagramissa voidaan myös näyttää esim. tuotekuvia sekä taas sitä ”rennompaa menoa” yrityksessä sisällä ja sen tekijöistä.
  • Uusia kanavia löytyy toki satoja muitakin. Kysy lisää!
  • Lehdet pitää ottaa huomioon vielä ainakin kahdessa poikkeuksessa: Paikallinen yritys näkyy lehdessä edelleen, samoin b-to-b palveluita tarjoava yritys näkyy edelleen hyvin esim. erikoislehdissä.

Viidakkorumpu tarjoaa selkeästi paketoituja verkkosivuja sekä myös niistä huolehtimista.

2. Ole avoin kaikessa viestinnässä

Suomalainen, kuoliaaksi tietojaan suojelevien yritysten tapa toimia on ohi, mikäli haluaa nähdä seuraavankin vuoden.

Rehellisyys ja avoimuus kaikessa viestinnässä on pakko! Kerro myös huonoista kokemuksista, sillä sitä arki on. Vältä ns. ”perinteistä mainospuhetta”, mutta toki voit silti tuotteita ja palveluitasi tuoda esille, kun niille on jutussa/ julkaisussa sopiva slotti.

3. Kysy uusia kysymyksiä

Ennen oli tämä perinteinen: Mitä, missä, miten -jaottelu, jolla yritykset toimintaansa purkivat. Jo vuosia olen itsekin paasannut Simon Sinekin Why?/ Miksi -kysymyksen perään. Eli kerro miksi teet mitä teet, niin hyvää tapahtuu!

Toinen uusi kysymyskulma voisi monelle olla: Mitä vikoja ja haasteita meillä on, jotka voisimme kääntää eduksi digitaalisuuden kautta?

4. Tee asiakaspalvelustasi ylivertainen!

Uudenlainen asiakaspalvelu on paras markkinoija!

Se tarkoittaa, että asiakkaat saavat vastaukset kysymyksiinsä supernopeasti ja lääkkeet heidän tarpeisiinsa löytyvät heti verkosta, ilman että niitä pitää hakea/ soittaa/ kysyä lomakkeen kautta.

Jollet palvele erikoishyvin, etkä löydy selkeästä verkkopalvelusta nopeasti, asiakas ostaa muualta.

Simppeli yhtälö.

5. Palkkaa viestintäammattiLAINEN

Harvasta yrityksestä löytyy ammattimainen viestijä. Siksi a) niissä ei asiaa hoideta lainkaan, tai b), viestintää hoitaa oman toimensa ohella ”se eteisen tyttö”. Ei, ei, ei. Nyt tarvitsee palkata aito ammattilainen töihin, tai sitten ulkopuolinen yritys treenauttamaan ja hoitamaan viikottaista dialogia asiakkaiden kanssa.

Maamme on vieläkin ääriään myöten täynnä jos minkälaisia ”supermyyjäkoulutuksia”. Nyt tarvittaisiin nopeasti koulutustarjontaa siihen suuntaan, että se ”supermyyjä” osaa ainakin nämä kaksi asiaa: Kuunnella asiakasta ja viestiä erilaisissa kanavissa, suullaan, linssien läpi ja näppäimistöllään.

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.