Kysymys asiakkailta: Mitä nyt oikein pitäisi tehdä?

Otsikon kysymys esitetään usein, kun yritys kysyy markkinoimisesta tai mainostamisesta. Toki tuo on elämästä yleensäkin ihan validi kysymys.

Minulta pyydettiin muutama viikko sitten Turun AMK:n toimesta laajaa selvitystä markkinoinnin tilasta vuonna 2017. Lupasin miettiä asiaa. Ja kun mietin, totesin urakan olevan aivan liian laajatöinen kirjoitettavaksi auki – ilmaistyönä ainakaan. Ja mitä minä mistään tiedän, tietoisesti mikrokokoisena yrittäjänä pysynyt setämies. Kysykää Ruolan Ekalta.

ERIKOISTU TAI NÄIVETY

Meillä on muutamia aidosti pieniä yrityksiä ja yrittäjiä asiakkaina (siis 3-5 henkilön, ei 48 henkilön yrityksiä). Eritoten he ovat nyt hukassa kehityksen rattaissa. Mitä tehdä?

Lyhyt vastaus omasta mielestä on tämä:

Mieti miten voit muuttaa liiketoimintaasi, eli työsi keskeisiä arjen toimia (tai edes yhtä niistä), erottuvaksi muista?

Kauppalehdessä menestynyt verkkokauppayrittäjä Jarno Vähätapiokin virkkoo samaa. Ajatus pätee mielestäni perinteisiin kivijalkaliikkeisiinkin.

”Jos haluaa luoda nopeasti isoa, pitää luoda ainutlaatuista, sellaista, mitä muualta ei saa. Jos taas aiot kilpailla geneerisillä tuotteilla muiden verkkokauppojen kanssa, sinun pitää olla ­parempi logistiikassa tai teknologiassa”, hän sanoo. Zalandolla tuhat insinööriä ja sinulla on luultavasti yksi. Älä ole naiivi ja luule onnistuvasi siinä”.

Ainutlaatuista on tuossa ydinsana. Kuka meistä erottaa esim. pankkien, pikaruokabensisten (huoltoasemien), optikkoliikkeiden, urheiluliikkeiden, vakuutuslaitosten tai operaattorien brändejä? Kaikki tekevät ja mainostavat ihan samaa.

Edelleen paras lukemani yleiskirjoitus brändäämisestä on vuoden vanha Harvardin artikkeli: Branding in the age of social media.

To brand effectively with social media, companies should target crowdcultures. Today, in pursuit of relevance, most brands chase after trends. But this is a commodity approach to branding: Hundreds of companies are doing exactly the same thing with the same generic list of trends. It’s no wonder consumers don’t pay attention. By targeting novel ideologies flowing out of crowdcultures, brands can assert a point of view that stands out in the overstuffed media environment.

Eli mainostamisessa päädymme klisheisiin: Ihmiseltä ihmiselle, ajankohtaisesti, läpinäkyvästi, rehellisesti mutta nokkelasti.

VINKKEJÄ

Helppoa kuin heinänteko, varsinkin 1000€:n budjeteilla. Itse pikkuyrityksenä tekisin esim. näitä:

  • Aloittakaa keksimällä pieni erikoispalvelu ja laajentakaa siihen suuntaan: Pitäkää esim. asiakkaistanne ostamisen jälkeenkin ylihyvää huolta. Huollattakaa tuotteita ilmaiseksi, kutsukaa vadelmatortulle, tarjotkaa sukulaisille erikoisalennuksia, jne.
  • … ja herran jestas, satsatkaa nyt verkkosivujenne kautta toimeliaisuuteen myös verkossa. Ei staattisia sivuja kukaan katso. Tiedon pitää virrata asiakkaan ovelle. Kertokaa erikoisuudestanne tai vaikka työssä tapahtuneiden onnistumisten ja epäonnistumisten sarjaa useiden digikanavien kautta. Jotain muuta kuin pelkkiä alennuksia.
  • Järjestäkää pieniä tapahtumia eri kohderyhmille. Huutokaupatkaa vanhoja tuotteita. Avatkaa kahvila liikkeen kulmaan.
  • Solmikaa outoja ja/tai sopivia kumppanuuksia: Laukkukauppa yhdessä matkatoimiston kanssa, optikkoliike yhdessä autoliikkeen kanssa, jne.

Oli kyse sitten naamatusten tai verkon yli tapahtuvista jutuista, yhteistä niille on se sama, joka oli “killeriapplikaatio” jo sata vuotta sitten: Hyvät tuote ja/ tai palvelu yhdistettynä superhyvään asiakaspalveluun.