Ensi vuonna: Hei hei Fortum ja bensa!

Eilen Tesla julkisti Powerwallinsa, ratkaisun aurinkoenergian kotivarastointiin. Isompi uudistus vielä on Powerpack, joka mahdollistaa saman suuremmalla skaalalla.

Kerronpa, miten Powerwall muuttaa elämäämme ensi vuonna

Ajan Toyota Prius Pluginilla Turusta torpalle. Matkaa on n. 50 km:a. Se ei autolle ole ongelma, koska yhdellä 75 minuutin latauksella se kulkee n. 200km:a, pelkällä sähköllä. Voin siis pari työreissua Turkuun tehdä, ennen kuin lataan autoon lisävirtaa.

model-s-powerwall

Teslaan ei itsellä ole varaa, mutta periaatehan ratkaisee.

Lataan autoni samasta yksiköstä, joka hoitaa koko torppamme sähkön varastoinnin, eli Teslan Powerwallista (kuvassa tuo valkoinen laatta seinässä). Tarpeen mukaan ko. laitteita voi myös ketjuttaa.

nhs 1

Koko sähköntuotantomme hoituu kuvan mukaisella 1,5kWp:n paneeliryhmällä, eli 5-6 aurinkopaneelilla, jotka on suunnattuna alapihallamme etelään 45 -asteen kulmassa. Ja Powerwall siis hoitaa sen virran varastoinnin.

Kustannusarvio sille, että pääsemme  kokonaan irti sähköyhtiöistä ja sähkön jakelijasta (Fortum/Caruna) sekä 90% bensan jakelijoista, on:

  • 1,5kWp:n aurinkoenergiajärjestelmä, n. 2000€, itse asennettuna
  • Teslan 10kWh Powerwall maksaa n. 3000+€
  • Prius plugin, käytettynä n. 23-25000€.

Eli nykytilaamme tarvitsen n. 12 000€ lisäinvestoinnin, josta auto vie 8000€ pelkästään. Sen jälkeen saan rahaa kuukausittain, en kuluta sitä sähköön enkä bensiiniin.

Tämänkaltaista settiä asennuksineen lähden myymään ensi vuonna, mikäli kaikki luonnistuu hyvin.

P.S. Ja kaikki Teslan tekemä on edelleen ns. open sourcea, eli suunnitelmat ja white paperit ovat muidenkin käytettävissä.

EDIT (6.5.2015): En pääsekään vielä edes 90%:sti bensasta eroon: Pelkällä sähköllä Plugin Prius kulkee vain 30-40km, joten lisäakuilla ehkä pärjäisin? No, Plugin Priuksen keskikulutus on 1,9l/100 km:lla. Eiköhän se aluksi kelpaa, tai sitten vaihtoehtona on saman hintaluokan Nissan Leaf, jolla pääsee sähköisesti 100-140km:a.

Pikku Apuri