Mitä tehdään kun tavaraa on jo yli tarpeen?

Tuo on kysymys, joka jokaisen pitäisi esittää itselleen.

Kirpputoripaikkojen määrän noususta voidaan vetää sellainen johtopäätös, että ihmiset myyvät pois vanhat rättinsä ja kipponsa, ja ostavat heti perään uutta. Näin kiertoliike jatkuu. Tämä on ns. välivaihe.

Kun pääsee siihen, ettei osta enää sitä uutta, huomaa, ettei kierrossa ollut koskaan mitään järkeä.

Myyntipäässä kannattaa tietysti miettiä käytettyjen tavaroiden ja vaatteiden myymistä ”brändinä” kaikille hipstereille kirpparien rinnalla.

PATAGONIA

Jos mietitään myyntipäätä, niin nerokasta kaikin puolin on vaatemerkki Patagonian esimerkki. Olen jo 1990-luvulla myynnistä oppinut sen, ettei mikään ole niin tehokasta, kuin sanoa asiakkaalleen EI! Sitten ne vasta ostavatkin.

Viime viikolla Patagonian perustaja ja toimitusjohtaja Yvon Chouinard esiintyi USA:n televisiossa. Chouinard kierrätti vanhan ilmoituksensa viestiä: kierrätyksen (recycle) sijaan kuluttajien pitäisi panostaa myös kieltäytymiseen (refuse). ”Jos et tarvitse sitä, älä osta sitä”, Chouinard julisti. Hänellä oli päällään kymmenisen vuotta vanha Patagonian flanellipaita.

Vuodesta 2008 vuoteen 2012 Patagonia tuplasi liikevaihtonsa ja kolminkertaisti liikevoittonsa, vaikka saarnasi kulutushysteriaa vastaan.

Yrityksen tärkein voimavara on toimitusjohtaja, joka on oma änkyrä itsensä. Chouinard on rohkea ja sanoo julkisesti sen, mitä ajattelee.

Tässä esimerkkimainos Patagonialta:

NYT_Ad_2013_081513.indd

On selvää, että Chouinardin jäljissä tässä on menty itsekin. Jatkossa vielä lujempaa. (Paitsi silloin kun yrityksen kassa näyttää hupenevan, silloin myydään kaikkea kaikille 🙂

Pikku Apuri