Sivusin jo aihetta aiemmin blogijutussa, jossa kirjoitin viruksista nettisivuilla. Yrittäjät, miksi lämpsitte edelleen ovea kiinni meille asiakkaille, jotka vaivaudumme sivuillenne.

Olen tehnyt nettisivuja 90-luvun lopusta asti. En ole laskenut kuin summittain, mutta niitä on useita satoja. Koko sen ajan kun niitä on tehty, on puhuttu siitä, että sivujen tehtävä on myydä asiakkaille tuotteita ja palveluita.

Jos nyt katson Pikku Apurin hallinnoimien n. 60 sivuston tilastotietoja, niin kärjestä löytyvät aina yhteystiedot. Missä olette ja mistä saa nopsaan kiinni? Sen jälkeen haetaan ongelmaan ratkaisua, eli mitä voisitte juuri minulle myydä?

Vaan harva firma myy sivuillaan tai niiden kautta mitään. Sivuilla pitää olla ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin ja sitten jonkun pitää säännöllisesti infota niistä mainonnan ja markkinoinnin keinoin.

Esimerkkinä lounasravintolat

Nälkä kurnii mahassa. Kello on 11.22. Kävelen Turun Aurajokirantaa. Mihin kannan lounasrahat tänään? Ostajana minulle on tärkeää tietää yksi asia: mitä on lounaalla tarjolla? Hinta on aina 10-15 euron välissä, sen tiedän kokeneena lounastelijana muutenkin.

  • Yleensä otan kännykän ja kirjoitan googlehakuun: Lounas + Turku ja lähden selaamaan karttaa. Sieltäkin näen tosin vain ne paikat, jotka ovat itsensä sinne laittaneet ja arvosanat ko. paikalle.
  • Hämmästyttävintä on se, ettei nytkään yksikään ravintoloista mainosta tuolla hakusanaparilla googlessa?
  • Joskus tiedämme jo mihin haluaisimme, koska esim. aurinko paistaa ja paikassa on viihtyisä terassi. Silloin haen ko. paikan sivuilta lounastietoa.

Jälkimmäinen on jo iso ongelma. Osa kun ei jaksa edes ilmoittaa lounaitaan – missään kanavassa. Osalla ne ovat niin syvällä sivustossa (ammattikielellä ostopolku on liian pitkä), ettei niitä jaksa etsiä.

Suurin osa yrityksistä ei ilmoita verkkosivuillaan mitään, koska a) ei ole aikaa b) ihmistä c) ei osata tai d) on saamaton. Voi myös olla kaikkea tuota yhtä aikaa.

Sitten on sellaisiakin yrittäjiä, jotka eivät edes teetä sivuja. Itse skippaan ne kokonaan. Ei Facebook-sivuilla yksin pärjää mihinkään.

Saamattomuuteen ja huonoon palveluun löytyvät kyllä korjauskeinot, jos yrityksen omistajat haluaisivat lisää rahaa. Perheyrityksemme pääjuttu kun on korjata näitä asioita yrityksen viestinnässä. Käännämme pieniä yrityksiä ylipäätään viestimään muutakin kuin sen, että kerran vuodessa kehoitetaan vaihtamaan talvirenkaat alle.

Lounasdilemmakin ratkeaisi, jos joku lisäkehittäisi ja mainostaisi esim. lounaat.info -sivua. Esim. sen mobiilikäyttö – tai tarkemmin paikannus – ei oikein pelaa, ja se on koko homman ydin. Sekin edellyttää, että jokainen ravintola päivittää lounastietonsa omille sivuilleen, josta ne haetaan tuonne koontipalveluun.

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.