Mainostoimisto Turku | Miten voi toimia mainosalalla, jos vierastaa kulutusyhteiskuntaa?
Mainostoimisto Turku | Miten voi toimia mainosalalla, jos vierastaa kulutusyhteiskuntaa?
Olen joskus aiemminkin kirjoittanut arvodilemmastani. Vierastan kuluttamiseen perustuvaa yhteiskuntaa. Se olisi saanut jäädä 1900-luvulle. Olen kuitenkin osaltani ollut ja olen edelleen sitä pönkittämässä. Miten mainostoimisto Pikku Apuri on arvoristiriidan ratkaissut?
Vuosisopimusasiakas -malli pelasti meidät
Kehitin viitisen vuotta sitten vuosisopimuksiin perustuvan mallin meille. Teemme 6-8 asiakkaalle jatkuvasti töitä sen sijaan, että meillä olisi kymmenittäin kaikenlaisia projekteja menossa, jossa tilaamisen ja tekemisen jälkeen lähtee vain lasku.
Ja se suuri parannus on siinä, että me valitsemme lopulta ne, kelle haluamme tehdä töitä. Heistä yksikään ei tuuppaa paskaa lisää tähän maailmaan, vaan pääosa tekee kestävämmin alaansa tai toimii kokonaan palvelupuolella.
Viimeksi tänään tuli yököttävä olo, kun luin sähköpostista myyntiviestejä: Osta enemmän, säästä enemmän! Mitä enemmän ostat, sitä enemmän säästät!
Käytännössä jo suuri parannus olisi se, että tuotteen voisi taas korjauttaa. Nythän halvat ovat niin turhia, ettei niitä voi edes korjata. Parin vuoden käytön jälkeen kaatopaikalle ja pahimmassa tapauksessa laivattuna Afrikkaan, lasten poltettavaksi. Pähkähullua.
Tuo sairas tuputtaminen on pääsyynä siihen, että tukehdumme tavaraan, ainakin täällä kehittyneissä maissa. Ostamme paljon turhaa. Sitä itsekin teimme, aivan liian pitkään. Ja olo oli silti tyhjä. Jos on koko ikänsä opetettu tuhlaamaan, ostamaan, kuluttamaan, jotta “valtion pyörät pyörisivät”, siitä on pirun vaikeaa opetella pois.
Muutossa 70% tavarasta ulos
Kun muutimme pari vuotta sitten kaupunkikodin Telakkarannasta keskustaan, paljon pienempään, päätimme jo alussa, että yli puolet tavarasta myydään, lahjoitetaan ja annetaan pois.
Ison osan myimme ja lahjoitimme jo muuttoprosessin aikana, mutta kuljetimme tavaraa myös tänne Taivassalon torpalle. Nyt olen myynyt tavaroita täältä, viimeksi eilen lähti golfbägi mailoineen eläkeläiselle treenihaasteeksi.
Jessus että tulee hyvä olo siitä kun saa tavaraa ulospäin. Niin se ajattelu muuttuu iän mukana.
Mainostoimistona voimme toimia ainoastaan tälläisella liiketoimintamallilla. Ei pysty enää muuhun. Alan vaihto tai työttömyyskään ei kiinnosta, niin mennään sitten näin.
Miten sinä toimit kulutusyhteiskunnassa, jos kuulut kanssamme samaan heimoon?