Pikku Apuri | Mainostoimisto Turku | Missä mainosmedioissa asiakkaamme saa suurinta hyötyä?

, ,
Pikku Apuri | Mainostoimisto Turku | Missä mainosmedioissa asiakkaamme saa suurinta hyötyä?

Pikku Apuri | Mainostoimisto Turku | Missä mainosmedioissa asiakkaamme saa suurinta hyötyä? Olemme 16 vuotta tehneet mainontaa Facebookissa, lähes saman verran Googlessa, vuoden päivät Hesarin digikoneen kautta ja vuosikymmeniä lehdissä. Mikä mainosmedia toimii juuri tänään?

Luin Hesarin jutun tänään ja päätin avata omiakin kokemuksia mainonnan tilasta vuoden 2023 lopulla.

“Yksi suurimpia mullistuksia on ollut paperisen sanomalehtimainonnan väheneminen. Kun 2000-luvun alussa niin sanottu sanomalehtien printtimainonta toi mediayhtiöille 600 miljoonaa euroa vuodessa, nyt jäljellä on enää neljännes eli 150 miljoonaa euroa.

Suomalaisten mediayhtiöiden myynnistä katosi 450 miljoonaa euroa vuodessa. Kahden yhdysvaltalaisen teknologiajätin, Googlen omistajayhtiö Alphabetin ja Facebookin ja Instagramin omistajayhtiö Metan, osuus mainostuloista on saman ajanjakson aikana kasvanut saman verran.

Näiden kahden jätin osuus Suomen digitaalisista mainostuloista on jo yli 60 prosenttia. Ne ovat muuttaneet eri puolilla maailmaa koko muun median ansaintalogiikan. Suomen kahden suuren mediayhtiön, Helsingin Sanomia kustantavan Sanoman ja Alma Median, osuus digitaalisista mainostuloista on kummallakin alle 15 prosenttia, kun luokitelluista ilmoituksista saatavat mainostulot lasketaan mukaan.”

Kokemukset eri mainosmedioista. Missä mainosmedioissa asiakkaamme saa suurinta hyötyä?

  • Facebook kerää edelleen tykkäyksiä, harvemmin klikkauksia ja kauppaa. Lisäksi se on pahasti rikki.
  • Instagram toimii visuaalisiin tuotteisiin ja verkkokauppohin
  • Googlen hakukoneoptimointi toimii pitkällä tähtäimellä parhaiten
  • Googlen Ads -mainonta toimii edelleen hyvin, varsinkin tiukasti kohdennettuna
  • Hesarin mainoskoneen mainonta toimii verkkokaupoille ja paikallisille
  • Paikallislehtien etusivu toimii vanhempaan ikäryhmään ja heille sopiviin tuotteisiin

Facebook mm. heitti itselle  aiemmin pysyvän mainoskiellon täysin ilman syytä. En edelleenkään tiedä miksi sen sain ja ei ole ketään keltä kysyä, koska Meta on kauhea yritys, joka ei palvele ketään. Minun piti tehdä erillinen mainosprofiili mahdollisia Face-mainoksia varten. Meta ottaa vain rahat kylmästi. Siksikin en enää mielelläni vie sinne omia enkä asiakkaan rahoja.

PIKKU APURI | MAINOSTOIMISTO TURKU | MISSÄ MAINOSMEDIOISSA ASIAKKAAMME SAA SUURINTA HYÖTYÄ?

Googleen teemme vuosisopimusasiakkailemme sekä SEO/ Hakukoneoptimointia että Ads-mainostamista. Molemmat toimivat hyvin, mutta eri lailla. Se mitä suosittelen vähintään, on seuraava:

  1. Ensin tutkitaan millä termeillä omalle sivuille tullaan ja miksi?
  2. Sitten laitetaan, edes kevyesti, sivuston sisältöjä parempaan kuntoon: otsikot, tekstit ja kuvat.
  3. Sitten vasta voidaan mainostaa Googlessa, tai
  4. Viisaimmat jatkavat tasaisesti hakukoneoptimoinnilla.

Hesarin mainoskoneessa olemme saaneet hyvin käyntejä asiakkaiden sivuille. Mainokset näkyvät Sanoman eri medioissa ja ovat mielestäni parempi vaihtoehto Facebookin mainoksille.

Paikallislehden, esim. TS:n etusivumainos tuo edelleen vanhemmassa ikäryhmässä paikallisyritykselle kävijöitä. Se vaan on turkasen kallista, -50% alennuksillakin. Sillä mainostaa paljon digipuolella.

Mikä on mainosmedioiden tulevaisuus?

HS -juttu lopettaa: “Riippumattoman tiedonvälityksen tulevaisuus voi olla entistä enemmän uhattuna tekoälykehityksen edetessä. Esimerkiksi kohdennettujen valeuutisten määrä ja laatu voivat kasvaa, kun algoritmit osaavat paremmin analysoida sitä, kenen poliittisen mielipiteen voi kääntää ja millä keinoin tuota vaikuttamista tulee tehdä.”

Tämä on helppoa nähdä jo nyt. Kuviin ei pysty luottamaan – eikä enää videoihinkaan. AI ja sen sovellukset ovat niin huimia.

Oma ennustus on kuitenkin se, että paikallinen, autenttiseen käsityöhön perustuva tai muuten kestävään malliin perustuva liiketoiminta ja niiden mainostaminen eivät mene koskaan muodista.