Mainostoimisto Turku | Yrittäjän haasteet | Burnoutista ulos ammattiavulla

,

Mainostoimisto Turku | Yrittäjän haasteet | Burnoutista ulos ammattiavulla

Kuten aiemmin jo kirjoittelin (huhtikuussa ja toukokuussa), lähdin hakemaan vuosia vaivanneeseen burnoutiin ammattiapua talvi-keväällä. Nyt 6kk myöhemmin vaivat ovat poissa.

Mistä burnoutissa ja/tai työuupumuksessa on kysymys?

Työuupumus on prosessi, jossa työntekijän psyykkiset voimavarat ehtyvät vähitellen. Tämä ilmenee erityisesti kolmen oireen kautta, jotka ovat uupumusasteinen väsymys, kyynistyneisyys ja alentunut ammatillinen itsetunto. Lisäksi vakavasti ja pitkittyneesti uupuneella esiintyy yleensä myös kognitiivisia ja tunne-elämän hallinnan vaikeuksia sekä runsaasti yleisiä stressioireita.

Kokonaisvaltainen ja yleistynyt väsymys kertyy pitkään jatkuneesta pinnistelystä tavoitteiden saavuttamiseksi ilman riittäviä toimintaedellytyksiä. Väsymys ei enää hellitä vapaa-aikana normaalilla levolla eikä liity työn yksittäisiin kuormitushuippuihin.

Itsellä hoidon ratkaisevin osuus oli ottaa 6kk kevyemmin työpuolella ja opetella psykologilta saadut opit käyttöön.

Mitkä keinot auttoivat burnoutiin?

  1. Kevensin työtaakkaa. Emme ottaneet kaikkea työtä enää sisään keväällä 2023. Olin 6kk “puoliksi töissä”.
  2. Opettelin sanomaan ei. Esim. jos joku on sotkenut asiakkaan verkkopalvelun, emme sotkeennu siihen enää lainkaan. Parempi yleensä tehdä uusiksi ihan alusta.
  3. Ei ole kiireellisiä töitä. Tämä selvisi, kun sanoin ei. Ei ollutkaan kiire, vaikka ensin piti. Asiakkaille kävi ihan hyvin 2-3 viikon tekoaika.
  4. Ulkoilimme ja liikuimme enemmän luonnossa. Meille tärkein pääläskin poistaja on ollut pyöräilyt maaseudulla ja kävelyt metsissä ja luontopoluilla ympäri Suomen.
  5. Sähköpostia katsotaan maksimissaan kerran päivässä. Liittyy kiireeseen. Sähköpostitse ei kannata kiireasioita hoitaa muutenkaan.

Kiitos suuresti Turun Kaupungin Palmikko -palvelulle LOISTAVASTA hoitamisesta ja vinkeistä. Nyt vaan pitää opetella tekemään niistä pysyviä. Nimittäin lipsun äkkiä takaisin pahoihin työtapoihini, ellen aidosti keskity niiden muuttamiseen.

Jos tunnet olosi huonoksi, esim. tämän terapianavigaattori -testin tuloksena, ota yhteyttä ammattilaisiin. Et kadu.