Sähköautoille latauspisteet taloyhtiöihin – ohjeet Motivalta

Selvittelen kotitalomme latausasioita ja törmäsin Motivan ohjeisiin.

Ladattava PDF: Kiinteistojen_latauspisteet_kuntoon_paivitetty_05.11.2018

Asia ei olekaan ihan yksinkertainen ratkottava. Ensimmäisenä kannattaa sähköalan ammattilaisen kanssa selvittää pitääkö taloyhtiönne sähköratkaisuihin tehdä suurempiakin muutoksia. Usein verkko on liian tehoton lataustarpeisiin. Ja kehottaisin selvittämään, jos sähköverkkoon pitää saada lisää potkua, myös aurinkosähkön käyttäminen samalla. Miksette laitattaisi paneeleita katolle lisäsähköä varten?

Yleistä

Yksittäisen latauspisteen rakentaminen on teknisesti helppoa, koska siihen riittää yhden sähkönkulutuspaikan lisääminen talon pääkeskukseen. Sähkönkulutus on helpointa mitata latauspisteissä olevilla kWhmittareilla.

Latauspisteiden määrää lisättäessä tulee jossain vaiheessa vastaan kiinteistön sähköjärjestelmän kapasiteetti. Teho ei todennäköisesti riitä kymmenien täyssähkö- tai lataushybridiautojen samanaikaiseen lataukseen täydellä teholla (230 V / 16 A). Mitoitusta suunniteltaessa kaikkien sähköautojen oletetaan olevan latauksessa yhtä aikaa. Siksi virtapiirin pitää kestää kaikkien latauspisteiden samanaikaisen kuormituksen (ns. tasauskerroin 1,0) tai vaihtoehtoisesti virtapiirissä pitää olla kuormituksen valvonta. Samaan ryhmäjohtoon voidaan kytkeä useita latauspisteitä, jos jokaisella on oma ylivirtasuojansa ja vikavirtasuojansa. Mitoituksessa on otettava huomioon myös moottorin esilämmityksen tarvitsema sähkö.

Miten latauspisteiden rakentaminen viedään yhtiökokouksen käsiteltäväksi?

  1. Hallitus päättää yhdessä isännöitsijän kanssa selvittää asiaa, jonka jälkeen hallitus voi tuoda asian yhtiökokouksen päätettäväksi.
  2. Osakas tai osakkaat voivat myös pyytää hallitusta selvittämään asiaa. Esitys sähköautojen ja hybridiautojen latauksen mahdollistavista asennuksista tulee tällöin yhtiökokouksen käsiteltäväksi hallituksen esityksenä.
  3. Jos hallitus ei halua lähteä selvittämään asiaa, osakas voi halutessaan itse tehdä esityksen asian käsittelemisestä yhtiökokouksessa. Yksittäinen osakas saa haluamansa asian asunto-osakeyhtiön yhtiökokouksen esityslistalle, kunhan esittää vaatimuksensa kirjallisesti niin hyvissä ajoin, että esitys ehditään ottaa mukaan esityslistalle.
  4. Jos seuraavaan yhtiökokoukseen on reilusti aikaa, osakkaat jotka omistavat vähintään 1/10 yhtiön osakkeista voivat halutessaan vaatia kirjallisesti asian käsittelemistä myös ylimääräisessä yhtiökokouksessa.

Kahdenlaisia pysäköintipaikkoja

Yhtiön hallinnassa olevista autopaikoista, kuten pihapaikoista, talleista, katoksista tai hallipaikoista peritään autopaikkamaksua (vuokraa). Paikan vuokra määrätään sopimusta tehtäessä ja on täysin mahdollista, että on erihintaisia paikkoja. Näin sähkö- ja hybridiauton latauksen mahdollistava paikka voi olla kalliimpi kuin muut paikat. Hinnoittelu on siis sopimuskysymys ja ratkaistavissa autopaikkojen vuokrasopimuksia laadittaessa.

Osakashallinnassa olevista paikoista, kuten pihapaikoista, talleista, katoksista tai hallipaikoista, maksetaan vastiketta ja vastikeperinnän on perustuttava yhtiöjärjestykseen. Sähkö- ja lataushybridiautopaikkojen erillinen hinnoittelu voi vaatia yhtiöjärjestyksen muuttamista. Osakashallinnassa olevien sähkö- ja hybridiautojen latauspisteiden erillisveloituksesta on mahdollista laatia myös erillinen sopimus, mutta se sitoo vain sopijaosapuolia.

Kysymyksiä ja vastauksia

  1. Kestääkö kiinteistön sähköjärjestelmä sähköauton latauksen? Yleensä muutama latauspiste on mahdollista rakentaa ilman sähköjärjestelmän muutoksia, mutta määrän kasvaessa raja tulee jossain vaiheessa vastaan. Varmuuden vuoksi sähköjärjestelmä kannattaa aina tarkastuttaa asiantuntevalla sähkösuunnittelijalla. Lisätietoa sivulla 6.

  2. Onko sähköauton lataaminen turvallista? On. Latauksen sähköturvallisuus on varmistettu suojalaitteilla. Suojalaitteet toimivat estäen sekä ylikuormituksen että sähköiskun. Nämä suojalaitteet on kaikissa erityisesti sähköauton lataamiseen suunnitelluissa latauspisteissä. Sähköautot on varustettu ajonestolla, joka estää ajamisen, kun latausjohto on kytketty autoon.

  3. Voiko sähköautoileva naapurini nyt sitten ajaa ilmaiseksi taloyhtiön sähköllä? Pitäisikö tämä estää? Sähköauton lataamiseen kuluu sähköä yleensä moninkertainen määrä esimerkiksi moottorin esilämmitykseen verrattuna, joten ilman lataussähkön erillistä veloitusta muut osakkaat maksaisivat suuren osan lataussähköstä. Lataussähkö kannattaa veloittaa mitatun kulutuksen mukaan. Lisätietoa sivulla 8.

  4. Miten varmistetaan kaikkien asukkaiden tasapuolinen ja yhdenvertainen kohtelu? Keskeisin asia on kustannusten jaosta sopiminen. Kustannuksiin kuuluvat rakennus-, korjaus- ja sähkökustannusten lisäksi mahdolliset muutoskustannukset silloin, jos latauspisteiden määrä ylittää kiinteistön sähköjärjestelmän salliman rajan. Lisätietoa on sivulla 8.

  5. Minkälainen yhtiökokouspäätös pitää tehdä, riittääkö enemmistöpäätös? Jos osaan taloyhtiön hallinnassa olevista autopaikoista rakennetaan latauspisteitä, tarvitaan yksinkertainen enemmistö yhtiökokouksessa. Osalla tarkoitetaan tässä yhteydessä autopaikkoja, jotka pystytään muuttamaan latauspisteiksi sähköjärjestelmän nykyisen kapasiteetin puitteissa. Jos osakkaat itse haluavat hankkia latauspisteitä osaan autopaikoista (vähemmistöosakkaiden hanke), ehdotusta puoltamaan tarvitaan vähintään 2/3 kokouksessa edustettuina olevista osakkeista ja annetuista äänistä. Lisätietoa sivulla 9.

  6. Miten latauspaikkojen rakentamisen kustannukset jaetaan? Taloyhtiön hankkeessa rakentamiskustannukset tulevat yhtiövastikkeessa kaikkien osakkaiden maksettavaksi. Vähemmistöosakkaiden hankkeessa maksajina ovat ne osakkaat, jotka haluavat latauspisteen. Lisätietoa sivulla 9.

  7. Millä edellytyksillä osakas saa toteuttaa latauspisteen osakashallinnassa olevalle autopaikalleen? Vaikka autopaikka on osakashallinnassa, osakas tarvitsee latauspisteen toteuttamiseen yhtiön luvan. Luvan ehtona on sähköjärjestelmän kapasiteetin riittävyys. Lisäksi edellytetään, että osakas maksaa sekä kaikki latauspisteen toteuttamisesta ja käytöstä syntyvät kulut että lataussähkön.