Anne Korkiakoski (Mainostorstaina Logomossa, Turussa 25.1.2018)
En työkiireiden takia päässyt Mainostorstain tapahtumaan, joten oli hienoa kun sai seurata Annen hyvän puheen livevideostriiminä TS:n sivuilta. Harmi ettei koko tapahtumaa striimattu livenä ja tuonkin striimin jouduin itse kuukkelilla hakemaan.
No, tässä tärkeimmät pointit – myös kuvina:
- Suomi on edelleen täysin markkinoinnin kehitysmaa.
- Yritysten liikevaihdosta keskimäärin 2% kuluu markkinointiin. Muissa maissa monikertaisia lukuja, siksi ne pärjäävät paremmin.
- Suomalaisyritysten johdossa ei ole ketään markkinoinnista ymmärtävää. Kaikki ovat toimitus-, talous-, tai tuotantojohtajia.
- Markkinointi nähdään yksittäisinä tekoina ja kuluina. Investoinnit voidaan jakaa aina kirjanpidollisesti jaksoihin, jolloin ne ovat investointeja. Siksi Suomi on täynnä softaa, CRM:ä jne. Ne voidaan jakaa, markkinointia ei.