Kyllä tästäkin selvitään, pitää vaan elää fiksummin

Kyllä tästä selvitään, jokaisen vaan pitää olla kuin mikroyrittäjä. Pitää karsia epäolennaiset pois.

Artikkelikuvasta näkee tiivistetysti kulukurin. Syömme täällä torpalla eilen lounasaikaan ostettua kiinalaisruokaa, koska vetemme on vielä katki (kunnan vesimittari saapuu huhtikuun lopussa). Noutoruoka on helpompaa silloin.

Pirkkatuote K-kaupasta, koska Kikkomanin vastaava on sairaan kallis soijakastike (joka muutenkin on aika turha mauste), hiilihappovesi ja makea chilikastike Lidlistä. Taustalla puuliesi, joka yhdessä ilmalämpöpumpun kanssa pitää meidät torpalla lämpimänä. Maisema tuo sielulle hyvää.

Osta palvelusi pääosin mikroyritykseltä. Ole fiksu, mutta älä lopeta normaalia kulutusta. Käy hierojalla ja lähiravintolassa, osta työtä ja apua kuten ennenkin, (edellyttäen toki, että pidät työsi ja palkkasi).

Meitä on Suomessa 93% kaikista yrityksistä, noin 266 000. “Pidämme Suomea pystyssä”, koska meillä ei muuhun ole haluja eikä varoja.

Päivän HS:ssa kerrotaan, että olemme “kulutuskoomassa”:

HYVIN monet pienet ja keskisuuret yrittäjät ovat kovilla, kun koronavirusepidemia hiljentää yhteiskunnan. Matkailualan yritykset kärsivät ensimmäisenä jo tammikuusta alkaen, kun kiinalaiset matkailijaryhmät peruivat tulonsa.

Kuluneen viikon aikana ongelmia on alkanut näkyä kaikkialla yrityskentässä. Kun ihmiset välttävät liikkumista ja turhia kontakteja, palvelujen käyttö vähenee jyrkästi.

Messut, koulutustilaisuudet, urheilutapahtumat, konsertit ja esitykset on peruttu. Moni näistä peruutuksista iskee pieniin palveluyrityksiin ja itsensä työllistäjiin.

Pentikäisen mukaan monia yrittäjiä uhkaa nykymenolla nopeasti kassakriisi. Vaikeuksia voi tulla myös yritysten välisessä markkinassa toimiville yrityksille, kun yritykset lykkäävät laskujen maksua toisilleen omaa kassaa säästääkseen.

Älä peruuta normaalia elämistä, ole vaan fiksumpi. Kysy apua.

Pikku Apuri Oy lukuina

Tämäkin blogi olisi turhaa lätinää ilman totuutta ja läpinäkyvyyttä:

Me olemme Pian kanssa perhemainostoimisto, jonka on pitänyt karsia menoistaan kauan sitten kaikki turha pärjätäkseen.

Maksamme itsellemme 2500€ yhteispalkkaa. Siitä jää käteen runsas 2000€ kuukaudessa meille kahdelle. Se ei ole paljon, mutta meille se on riittävästi.

Kulut meillä on 1000€-1500€ kuukaudessa, riippuen siitä, koska suuret laskut saapuvat, kuten vakuutusmaksut jne. Noin pieniin kuluihin olemme oppineet 30 vuoden aikana, tiukalla kulukurilla ja budjetoinnilla.

Meille siis jää “säästöön ja ylimääräiseen 500€-1000€ kuukaudessa. Tälläkin hetkellä maksamme siitä eläkeasuntoon, eli eläkeajan säästöömme 500€ kuukaudessa. Sen lisäksi siis paljoa ei jää.

Pitää katsoa, kuten aina olemme tehneet, että mihin rahansa laittaa. Hammaslääkärikuukausi syö isoja satasia.

Ei tämä poikkeustilanne ole meille vaikea, koska olemme oppineet elämään “poikkeustilassa” vuosikymmeniä. Hankala se on perheille, jotka ovat tottuneet isompiin tuloihin sekä kuluihin.

Kysy tutuiltasi ja käytä lähipalveluita

Kysy ystäviltäsi, kun tarvitset jotakin. Paikallismainoksestakin löytää hyviä palveluita, mutta ihan viime viikolla hyvä hieroja löytyi kysymällä, samoin äidille siivooja.

Täällä Taivassalossa käytämme aina lähipalveluita: nuohoojaa, peltiseppää (sama mies), sähkömiestä (joka on unohtanut lähettää laskunsa), grilliyritystä, josta saa maailman parhaat burgerit. Parhaat kalat saa Pirjolta, naapurista.

Mainosta nyt!

Nyt jos joskus pitää mainostaa. Siinäkin vaan pitää olla fiksu. Älä maksa turhasta.

Koita ensin pienellä ja katso tehooko? Jollei, koita toista linjaa ja mediaa. Somemainonta on halpaa, kun sen osaa. Jos olet paikallinen yrittäjä, koita myös paikallislehtimainontaa. Se on tehonnut asiakkaillemme, kun mainostaa fiksua palvelua jota ihmiset tarvitsevat.

Autetaan toisiamme. Sillä pärjää aina. Kun menee ylihyvin, käytetään turhiakin rahoja. Nyt ei. Hesari ja Yrittäjätkin nyt samalla asialla.