>

Onpas oiva sovellus tämä Freecycle. Perustan palveluun Turun seudulle oman ryhmän (jahka saavat tilivahvistuksen meiliini!), eli jos haluat lahjoittaa Turun seudulla sinulle ylimääräistä, tai saada tarpeellista ilmaiseksi, pysy bloginpäässä lisäuutisista!

>

Olen pitkään miettinyt tapoja, jossa voisi hyödyntää joukkovoimaa eri tavoin. Teemme sitä toki jo Porkkanamafiassa, mutta mietin vielä suurempia ja laajempia voimia (joista yksi on kyllä Ilmastomaajoukkue -projekti).

Porkkanamafian isä, eli Brent Schulkin ja hänen yrityksensä Virgance, on jo kehitellyt erilaisia konsepteja, joista osa lentää, osa ei. Heillä kenttänä on USA, joten siellä pienikin joukko on voima. Suomessa moisia pitäisi kehittää suomalaisesti, suomalaiseen tarpeeseen.

Joukkovoiman alustaksi simppeli verkkosovellus olisi oiva tapa. Siitä jatko Facebookiin. Yksi pääidea voisi olla erilaisten tarpeellisten tuotteiden ja/tai palveluiden osto suoraan valmistajilta. Tuohon voisi vielä liittää eettisen puolen, eli ostaisi vain pienemmiltä kotimaisilta tarjoajilta. Ajatelkaas esim. aurinkopaneeleita tai tuulivoimalaa kotipihoille? 560 ihmistä saisi varmaan edullisemmin moisen pihalleen tönöttämään kuin yksi? Raaka-ajatuksia kyllä riittää, mutta mikä olisi paras?

Oletko sinä miettinyt moisia? Oletko halukas kehittämään joukkovoimaa eteenpäin? Otahan yhteyttä jari@pikkuapuri.fi, niin mietitään lisää.

>

 (Tiina ja J-P:n tapaat Utössä, tai Eeva-lehden sivuilla)

Todella moni tutuistakin potee pelkoa. Elämä kuihtuu käsiin kun työ imee kaiken voiman. Ei jaksa parisuhdetta, lapsia, harrastuksia, ystäviä, sukulaisia…elämää. Tällöin olet palkan ja sen turvan vanki (sitä minäkin olin aina kesäkuuhun v. 2006 asti).

Tuon tilanteen takana on usein kylmiä faktoja, joista suurin lienee: Jos et selviä asuntolainasta pienemmällä palkalla, olet ostanut liian kalliin asunnon. Vaihda siis se ensin halvempaan. Mitä teet liian kalliilla autolla? Pärjäisitkö ilman, tai edes halvemmalla?

Sen jälkeen sinulla on mahdollisuuksia. Mitä harrastat? Missä olet tosi hyvä? Mistä oikeasti pidät? Olisiko siitä, tai sen johdannaisesta omaksi yritykseksi? Tai voisit pitää vuorotteluvapaan? Ottaisit vuoden itsellesi ja ajatuksillesi – saisit rampauttavaan työhösi etäisyyttä. Jollei ole perikuntaa, tai puolisoa, ulkomaille voi lähteä ihan reppu selässäkin. Tai muuta, kuten Tiina ja J-P tekivät pienen lapsensa kanssa, vuodeksi Utöseen, kauimmas Suomen selkärangasta. Pääasia on, että ryhdyt toimeen, ennen kuin mentaalipuolesi on ajettu niin loppuun, että liityt 500 000 muun suomalaisen joukkoon syömään masennuslääkkeitä.

Lähde! Tee muutos, jos tunnistat liian pitkän huonon olon.

>

Julkaistu 25.8.2009 12:04

Suomen Punainen Risti, Halti ja Intersport keräävät hyviä, käytettyjä takkeja. Kampanja alkaa 11. syyskuuta ja päättyy 4. lokakuuta. Kerätyt takit viedään katastrofialueille puutteessa eläville perheille.
Onko komerossasi hyvälaatuinen ulkoilutakki käyttämättömänä? Nyt voit kierrättää sen tarvitsevalle.
Idean isä on Haltin varatoimitusjohtaja Martti Uusitalo. Kun Zanda ja Madi-takit valmistetaan pitkälle kierrätysmateriaalista, miksi emme kierrättäisi enemmänkin, hän ajatteli. Kun vaate kierrätetään tarvitseville, ilon saa sekä takin uusi omistaja että sen antaja.
Voit viedä vanhan takkisi Intersportin liikkeeseen, joita on yli 60 ympäri Suomen. Vastaan otetaan kaikkia ulkoilutakkeja, mutta niiden on oltava puhtaita ja ehjiä. Jos ostat tilalle Haltin kampanjatakin, saat hinnasta alennusta 80 euroa. Kampanjatakissa on paljon kierrätysmateriaalia, ja päällys on tehty kokonaan kierrätetystä, muoviteollisuuden keräämästä aineesta.
Haluatko tietää, minne lahjoittamasi takki menee? Sujauta siinä tapauksessa nimesi ja sähköpostiosoitteesi taskuun. Saat aikanaan tietää, missä päin maailmaa takkisi on käytössä.
Suomen Punainen Risti lähetti viime vuonna yli 110 000 kiloa vaatetta katastrofialueille. Suurin tarve on talvivaatteilla, niitä tarvittaisiin enemmän kuin on tarjolla.

Talvitakkeja menee usein Aasiaan, esimerkiksi Tadzhikistaniin ja Mongoliaan, jossa köyhyyttä on paljon ja talvet voivat olla hyytävän kylmiä.

>Kannattaa katsoa: Punainen lanka, Tv2 klo 20.10 tänään 30.8.2009

Tiedemiehen usko, toivo ja rakkaus. Tähtitieteen professori Esko Valtaoja pelkää mörköjä mutta rakastaa sairaan kaunista maailmaa.

Onko rakkaus sokea, kuten moni meistä uskoo? Ei ole, väittää luonnontieteilijä Esko Valtaoja Punaisessa langassa. Rakkaus on paljon rationaalisempaa hommaa kuin tunnehuumassa arvaisikaan.

Evoluution näkökulmasta moni muukin arkipäivän uskomus on huuhaata. Vahvat eivät syö hitaita eikä eloonjäämiskamppailu ole yksilölaji. Yhteistyö on voimaa.

– Vahvin ei voita eikä heikot sorru elontiellä. Päinvastoin elämässä menestyvät sopivimmat ja sopeutuvimmat.

Punaisessa langassa Valtaoja puhuu myös henkilökohtaisesta ongelmastaan. Tähtitieteilijä pelkää pimeää. Pimeänpelollekin löytyy evolutiivinen selityksensä.

Myös hylkäämisen pelolla, josta hän kertoo kärsivänsä, on juuret ihmisen historiassa. Jos lauma hylkää lapsensa, lapsi on tuhoon tuomittu.

Ja sitä paitsi maailmanloppu on tulossa.

Esko Valtaojaa haastattelee Maarit Tastula.

>Tämä upea dokumentti kannattaa katsoa.

>

>Olen jo pitkään ollut elämääni erittäin tyytyväinen. Olen 39-vuotias terve mies. Minulla on ihana vaimo, riittävä asunto Turun keskustassa, kaksi puolikasta autoa (smart fortwo), pieni condo Hua Hinissa (Thaimaassa), hyvä työpaikka yrittäjänä, ja vieläkin liikaa vaatteita ja tavaraa. Olen siis yksi rikkaista ja hyväosaisista maapallolla, jossa 20% ihmisistä, eli n. 1,3 miljardia henkilöä, elää alle dollarilla päivässä. Minä tienaan keskimäärin 67 euroa, eli n. 96 dollaria päivässä. Siis satakertaisesti maapallon 20% verrattuna!

Tämän blogin tarkoitus on:

a) kerätä yhteen samanmielisiä ihmisiä, jotka eivät halua enää kuluttaa turhaan,
b) kerätä vinkkejä ja jakaa linkkejä aihetta käsitteleviin artikkeleihin, dokumentteihin, jne.,
c) sekä tietysti viestittää asiaa eteenpäin
d) …ehkä jopa jatkossa kehittää ydinajatuksen ympärille jotain konkreettista – yhdessä.

Blogin oikeassa lohkossa on otsikko Liity mukaan oikealla nimelläsi, jos asia ja idea kiinnostaa.

Jari Liitola

>

Saimme ensierän upeita käsinvalmistettuja thaivalaisimia, joissa japanilaiset tatamikuvut.

Kaikki mallit ovat EU-hyväksyttyjä (CE-leimoineen). Mallit näkee elävänä Manillan toimistossa, itäinen rantakatu 64, 20810 Turku. Nyt nopeimmille jäljellä vielä:

* 5 kpl:tta suuria (170cm*80cm*40cm) näyttäviä valaisimia. Malleja on kolmea erilaista: kaksi tummapuista ja yksi vaaleapuinen. Kupuja saa luonnovalkoisena tai punaisena. Hinta: 445€/kpl, sis. alv.

* 5 kpl:tta pienempiä ”yöpöytävalaisimia” (55cm*30cm*20cmcm). Hinta 195€/kpl, sis. alv.

Kuvia valaisimista löydät mm. Facebook-sivuiltamme.

Otahan yhteyttä sopiaksesi esittelyajan: jari@pikkuapuri.fi / 040-8275658

>


Markkinoinnin parissa puuhastelun lisäksi Pikku Apuri aloittaa tuomaan käsinvalmistettuja thaivalaisimia ja -tauluja Suomeen.

Ensierä käsittää kuusi erilaista valaisinmallia (kuvissa yllä pari esimerkkiä), ja ne saapuvat myyntiin kesäkuun alussa. Valaisinten lisäksi tuomme myös perinteisiä öljyvärimaalauksia koossa 120cm*120cm.

Valaisimet valmistetaan käsin erilaisista aasialaisista puista, ja niiden kuvut tehdään japanilaisesta tatamista. Nyt ei siis puhuta halvoista kiinatuonneista, vaan erikoisvalmistetuista, upeista katseenvangitsijoista.

Mai pen rai -valaisinten hinnat ovat 179-499 euron välillä (sis. alv.). Taulun saa kehystettynä omakseen 199 eurolla (sis. alv).

Kesän aikana avaamme upouudet Pikku Apurin sivut, jossa tuotteita on helpompaa selailla ja tilata. Jokainen yksittäinen tuotetilaus kerätään yhteistilaukseen, jonka tulo maahan kestää n. kuukauden. Sivuilla voit myös rekisteröityä valaisinten myyntihenkilöksi. Se vaatii sinulta vain toiminimen. Myyntipalkkio jokaisesta tuotteesta tulee olemaan porrastettu prosenttiluku (yhdestä tuotteesta vähemmän kuin kahdeksasta ;).

Lisätietoja tai tuote-esittelyt:

Jari Liitola
jari@pikkuapuri.fi
040-827 5658

* Mai pen rai on thainkielinen yleisilmaus, jonka voi kääntää suomeksi: ”aivan sama”, tai ”kyllä se siittä”.

>
Moni kyselee juuri nyt erinäisten mainonnan neuvojen, tarpeiden ja apujen perään. Eritoten digitaalisen markkinoinnin saralla yritykset eivät tiedä mitä juuri nyt pitäisi tehdä. Ja nyt jos koskaan ei tarvita maltaita hyvän asiakassuhteen ylläpitoon ja markkinointiin, mutta silti moni kylvää edelleen kymppitonneja muutamaa printti-ilmoitusta varten! Avoimmuudella ja luovuudella pärjää pitkälle, mutta kenellekään ei yrityksissä osoiteta mahdollisuutta, aikaa, tai roolia moista varten. Eli jos yrityksenne tarvitsee apua:

– markkinointitarjouspyyntöjen laadintaan
– markkinointitarjousten hyväksymiseen/ tekijän valintaan
– yrityksen markkinointikeinojen suunnitteluun (ja tekoon)
– vaihtoehtoisten keinojen valjastamiseen (blogit, sissimarkkinointi, hakukoneet, facebook, jne.)
– asiantuntija-apuun esim. oikeiden yritysten ja/tai henkilöiden hakemisessa (verkostoituminen, yhteistyö)

…olen vapaasti käytettävissä n. 15 vuoden markkinoinnin, myynnin ja eritoten digitaalisen markkinoinnin kokemuksella – eri yrityksistä.

Asiakkaita joille olen vuosien varrella palveluitani tarjonnut ovat mm.: Orion, Mazda, Kjaerulff 1, Oras, Valmet Automotive, Strandbo Group, sekä lukuisat mainostoimistot ja pk-yritykset.

Yleisin aloitus on kuunnella haasteesi läpi ja luoda sen pohjalta ytimekäs kartoitus.
Päivähintani on 490€ (alv 0%).

Mukavin kevät-terveisin,

Jari Liitola, Pikku Apuri
jari(at)pikkuapuri.fi

>Moi.

Olemme nyt osa kansainvälistä Carrotmob -liikettä. Olin eilen skypeillen yhteydessä liikkeen perustajaan Brent Schulkiniin ja apuriinsa Jen Drakeen. Kerroin mitä kaikkea täällä Turussa on tähän mennessä tehty, ja sovimme että toimin jatkossa Turun alasivujen editorina. Niinpä rustasin yön selässä heippa -tekstin uusille sivuillemme osoitteessa: http://turku.carrotmob.org/

Eli jos ja kun sulla on Turun mobiin liittyviä asioita, kuvia, videoita, paappa mulle mailiin jari@pikkuapuri.fi, niin ohjaan ne tuolle sivustolle.

Porkkanaa, ei keppiä.

>Nyt tuli törmättyä niin tärkeään juttuun/artikkeliin, että se on pakko levittää. Yksi suosikkihahmoistamme, Louis C.K., oli taannoin Conanin showssa vierailemassa. Hän otti esiin taantuman/laman/mikätämänytsittenonkaan hyvän pointin: meidän pitää rauhoittua ja oppia taas elämään realiteeteissa. Nyt hän jatkaa aiheesta Vanity Fairin jutussa:

You seem genuinely delighted that the foundations of capitalism are crumbling. Are you just naturally a glass-half-full kinda guy, or do you think consumerism has corrupted us?


I just don’t trust any of it. Every time I read something about how there’s been another ridiculous climb of the Dow Jones, there’s a part of me that goes, “This can’t be good.” None of this is real money. You know what I mean? It’s not like there’s actually more of anything. It’s just ideas. When people are getting richer and richer but they’re not actually producing anything, it can’t end well.

Another Great Depression might do us some good. It’d be like economic rehab.

That’s exactly what it is. It’s forcing us back to reality. “Wait, I only have the money I make from work? How am I supposed to live on that?” Figure it out. We’ve spent so many years being spoiled that we don’t know how to live anymore.

Technology was supposed to save us, giving us jetpacks and robot maids and making life easier. What went wrong?

I think people just got numb to it all. It seems like the better it gets, the more miserable people become. There’s never a technological advancement where people think, “Wow, we can finallyWhy not?!” And I think a lot of it has to do with advertising. Americans have it constantly drilled into our heads, every fucking day, that we deserve everything to be perfect all the time. do this!” It’s always, “We can’t do that yet?

That’s true. Most successful commercials are based on selling entitlement.

They all try to remind you of how cool you are. “You’re so cool, you park your S.U.V. on a mountainside when you climb.” What? No, I don’t do that at all. Nobody I know is doing that. “You deserve the best cause you work so hard!” Actually, no, I don’t work hard. I waste most of my time at work. Everybody does.

Toinen vastaavanlainen case kuin Lous CK:n esille nostama kulutuksen ja mainonnan aiheuttama yliannostus, on seksin yliannostus. Sitä jauhetaan ja siitä jauhetaan joka paikassa. Sitten ihmetellään kotiolojen ”ongelmia” ja kaivetaan asioita suhteiden sisältä, kun syy todellisuudessa on 24/7/365 mediarummutuksen (seksi myy… my ass!) aiheuttamaa.

Onko 2010-luvun ihminen siis vain ylitylsistynyt (englanniksi: numb) kasa lihaa ja luita, joka istuu 2500 euron portugalilaisella kotisohvallaan, täydellisesti sisustetussa kodissaan, uusinta Playstation 5:n kaukosäädintä painellen – ihan vitun velkaantuneena? Vai voisiko hän olla taas ihminen, joka elää omien varojensa ja luonnonvarojensa mukaisesti ystäviään tapaillen ja onnellisena?

It’s up to you.

>
Porkkanamafian kohteiksi 14.3.2009 ovat valikoituneet:

Kerttu

Pippurimylly

Hugo

Eli kaikilla on mahdollisuus käväistä lounaalla, päivällisellä, oluella, tai pitkällä illallisella, koska vaihtoehdoista löytyy kaikkea kaikille.

Ravintoloitsija/kohteiden omistaja ymmärsi Porkkanamafian tempauksesta olevan vain hyötyä. Siksi hän hyvin avomielisesti lupasi kaikki myyntivoitot (100%) ko. päivältä ravintoloiden ekologisemmaksi muuttamiseen. Vertailun vuoksi: Hesassa järjestetyssä tempauksessa ravintola Juttutupaan mafia sai voitoista vain 51%.

Nyt ei siis tarvita kuin väkeä. Jos olet menossa ulos lauantaina 14.3., tule johonkin porkkanakohteista – saat hyvää aikaan. Ja kerrothan tästä myös kavereillesi?

PIKKU APURI/ PORKKANAMAFIA

>Porkkanamafia istui eilen alas, ja näyttää siltä että Turun toiminta on vihdoin todenteolla käynnistymässä. Päätimme että ensimmäinen iskumme kohdistuu ravintolaan x lauantaina 14.3.

Tämän mafian perusidea on puhdas, mutta itse haluan kehittää sen ulos kaupallisista iskuista, kohti laajempaa vaikutuspiiriä. Porkkanamafian perusideahan on muuntaa joukkovoiman aiheuttama kaupallinen hyöty ekologisiksi parannuskeinoiksi. Tuota ideaa laajemmin käsittelemällä päädytään esim. yrittäjäjärjestön tyyliseen ”rinkiin”, jossa ekologiset yritykset ja palvelut kerätään Porkkanamafian vaikutuspiiriin.

Kun jäsenmäärämme Suomessa ylittää 10 000 haamurajan, sillä on jo jonkinmoinen vaikutus meidän kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Jos vaikka ideoidaan, että PM:lla olisi tulevaisuudessa tuollainen sivusto ja verkkokauppa, jonka kautta voisi esim. ostaa suoraan tuotteita ja palveluita ekologisesti toimivilta yrityksiltä, voitaisiin puhua jo ajatuksesta, jossa PM saisi jokaisesta ostosta komission, joka kerätään esim. Porkkanamafian säätiöön tai rahastoon. Tuota pottia voisi sitten myöhemmin käyttää ja jakaa globaalistikin merkittäviin ekologisiin hankkeisiin, kuten esim. aurinkovoiman kehitystyöhön.

Ei tämä niin vaikeaa ole, mutta hauskaa se on 😉

Tervetuloa mukaan:

Facebookissa
Verkossa 1
Verkossa 2

Pikku Apuri