Yrityksen SEO -sijoituksen nostaminen (orgaaninen näkyvyyys)

, , ,

Oli aikamoista huomata SEO-ammattilaiskoulutuksessa, että vaikka Pikku Apurin sivustolla onkin vuosia käynyt hyvin porukkaa, ne ovat olleet pääosin vääriä. Matkailuun liittyvät blogijutut imivät paljon kävijöitä, mutteivät ne mitään mainostoimistopalvelua myyneet. Niinpä aloitin lokakuussa 2022 aivan alusta.

1. Ammattimainen sisältö on kaiken a ja o

Pikku Apurin suuri vika, jonka toki tiesin, oli se, että se oli ”vapaamielinen blogi” vuosien 2008-2017 -välillä. Vasta vuonna 2017 aloitimme muuttamaan sitä Pian kanssa aidoksi mainostoimistoksi. Siksi siellä oli yli 1000 juttua, joista ei juuri ole ollut liiketoiminnalista hyötyä. Koulutuksen yhteydessä poistinkin sivuilta yli 700 blogiartikkelia vuosilta 2008-2015. Nyt alan rakentamaan tämänkin artikkelin tyyppistä sisältöä, josta on aitoa hyötyä asiakkaille (ja meille itsellemme).

Lyhyesti: Sivusisältö pitää rakentaa vastaamaan niitä käyttäjien hakuja, joita sinä tavoittelet ja joita aidosti tehdään. Siihen tietoon tarvitaan avainsanatutkimusta.

Jahka on selvää millä sanoilla ja lauseilla palveluitasi aidosti haetaan, sivujesi sisältöä aletaan muokata hakuja vastaavaksi.

Kirjoita silti teksti asiakkaillesi, älä hakukoneille. Aito, käyttäjiään palveleva sisältö on jatkossa entistäkin tärkeämpää, myös Googlen mielestä. Ja muista: yli kolmasosa kaikista mobiilihauista on paikallisia hakuja. Muutenkin mobiilisti sivuja selataan jo yli 60%, eli sivut pitää toimia ennen kaikkea mobiililaitteilla ja vasta sitten tietokoneella. (Siinä itsellä vielä lisäoptimointia).

2. Sivuston tekninen toimivuus kuntoon

Myös sivustomme rakenne ja kuvapuoli meni uusiksi. Otsikot laitettiin kuntoon, samoin ns. title tagit, eli otsikkoselitykset. Niiden avulla google sekä käyttäjä näkee, mistä aiheesta sivulla kerrotaan.

Rakenteesta tein mahdollisimman selkeän ja johdonmukaisen. Pääotsikot ja alaotsikot ovat omia sivujaan ja enää ei esim. löydy sivua, jossa oli useita tuotteita. Kuvapuolella maksimikoko on nyt 200-500kt, ei 1,5Mt.

Nyt jo mittarit näyttävät paremmalta:

PA_site audit

PA Search Console

3. Googlen yritysprofiili ja SoMe kuntoon

Tärkeää on laittaa yrityksesi Google Business Profile -kuntoon sekä yrityksellesi luontevat somekanavat – joita sitten päivitetään säännöllisesti! Somepuolella linkeistä ei tosin ole hyötyä, koska ne ovat ns. no follow -kamaa, mutta pöhinä on hyvä.

Pikku Apuri Google Business Profile

4. Linkkejä ulos ja sisään

Seuraavaksi olisi hyvä saada hyviä linkkejä ulos ja sisään, eli pyytää vaikkapa asiakkailta että linkkaisivat meidän sivustolle ja me taas heille. Jos pystyt, niin kannattaa aloittaa kirjoittamaan asiantuntevia ja ammattimaisia blogijuttuja, koska niihin linkataan, mikäli niistä on aitoa hyötyä ihmisille.

Eli: Miten maksutonta, eli luonnollista hakua saadaan houkuttelevammaksi?

Sivuston pitää:

  • vastata käyttäjien aitoihin huoliin ja kysymyksiin
  • sisällön pitää olla rakenteeltaan ja laadullisesti hyvä
  • sivuston pitää olla teknisesti toimiva ja hyvällä palvelimella (edukkaat palvelimet ovat out!)
  • sinun pitää olla aktiivinen sisällön päivittämisessä (aloita esim. blogi!).

SEO, eli hakukoneparannus on kuukausien ja vuosien työ, ei päivien eikä edes viikkojen. Hyvä ja edukas tapa aloittaa on tilata ensin sivuston perustarkastus.

0408275658 | Lähetä sähköpostia!

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.