Vuosi 2022: Voiko arvoihin perustuvalla markkinoinnilla pärjätä?

, , ,

(kuva on koiranhoitolomaltamme kamujen kotoa)

Olemme Piuskin (ja Salmisten veljesten) kanssa toimineet nyt aktiivisesti nelisen vuotta Pikku Apuri nimellä. Jo alussa halusin viedä asiakassuhteitamme pidempään sykliin, vuosisopimusmalliin. Olin tehnyt lähes 20 vuotta moikka-kiitos, hei -tyyppistä projektityötä, jossa hoidetaan yksi asia ja toivotetaan kivat perään. Mikäs siinä, mutta ei oikein aukea markkinoijalle: Molemminpuolinen hyöty ja tulos seuraa useammin pitkäjänteisestä työstä. Nyt mietin toiminnan viemistä entistä enemmän arvopohjaiseen suuntaan. Uskaltaako? Pärjäämmekö?

Meillä on ollut koko ajan 6-8 vuosisopimusasiakasta, joille olemme tehneet jotakin tai kaikkea näistä: printtimainontaa, somemainontaa, googlemainontaa ja hakusanatuunausta sivuille, nettisivujen tekoa, kehitystä ja päivitystä. Vuosisopimusasiakkaitamme juuri nyt ovat: Ellego, Midas kultasepät, Nordic House Finland, Spinkkilä Ltd., RehuX ja Suomen Asbestitekniikka. Siinä on teollisuus-sähköratkaisuja, käsityötä, parempia asuntoja sekä parempaa ravintoa tuotantoeläimille. Ennen kaikkea – jokainen heistä vie omaa alaansa kestävämpään suuntaan.

Kiistaton vahvuutemme on se, että olemme kokeneita tekijöitä (yli 20 vuotta alalla), mutta silti edullisia.

Vanhaan mainostoimistoaikaan meitä sanottiin tuotantotoimistoksi. Joku muu teki pääsuunnitelmat ja tuotantosakki sitten sorvasi ne lihaksi. Toki olemme suunnittelupuoltakin tehneet, mutta haluaisin paneutua siihen paljon enemmän jatkossa.

Mitä omat arvot sallivat?

Emme mekään Pian kanssa mitään pulmusia ja ilmastopuristeja ole, kaukana siitä, mutta olemme kuitenkin perehtyneet asiaan ja viilanneet toimiamme vuosien mittaan. On vuosi toisensa jälkeen vaikeampaa markkinoida turhaa lisätavaraa tähän maailmaan.

Tuotteita ei saisi valmistaa ennen kuin täysi kierrätettävyys on varmistettu.

Hukumme muoviin ja turhakkeisiin, mutta konetta ei vaan uskalleta pysäyttää. Eturivin yritykset ja toimijat kääntävät valtavaa laivaa puhaltamalla.

Oikeanlaisten tuotteiden ja toimijoiden auttaminen antaa niin paljon enemmän kuin vain euroja. Siitä saa iloa kun huomaa tällä turhamaisella alalla auttavansa joskus hyvääkin eteenpäin.

Kuitenkin tässä alkaa olemaan aikamoinen kokemus laajalta skaalalta erilaista yrityselämää. Sitä olisi kovin kiva hyödyntää vielä enemmän oikeanlaisiin asiakkaisiin. Jos siis kaipaat laajaa näkemystä markkinoinnista, viestinnästä ja tuotteistamisesta – arvoiltaan sopivasti, otahan yhteyttä.

Pienen yrityksen kirous ja kauneus

Jo lähtökohtaisesti on itsemurha kertoa julkisesti tällaista. Pienen yrityksen kun on täysi työ pysyä hengissä muutenkin. Vaan olen alusta asti ollut suorapuheinen, ehkä vähän tyhmäkin. Uskon kuitenkin siihen, että oikeanlaiset asiakkaat arvostavat avoimuutta ja vääränlaisia en edes halua.

Hyvästä asiakkaasta käy viimeisin esimerkki: Soitti vaan kertoakseen, että juuri aloitettu googlemarkkinointi oli heti poikinut poikkeuksellisen määrän soittoja ja tarjouspyyntöjä. Oli kiva kuulla ihan erikseen pelkkä positiivinen palaute. Lämmitti kovasti, kiitos Petri K.

Nostamme Pian kanssa pientä palkkaa ja vietämme mieluusti kauniita päiviä luonnossa sen sijaan, että istumme silloin koneella. Se on myös arvovalinta, josta käytämme nimeä valovoimainen työnteko. Tuo valinta puolestaan juontaa juurensa ajatukseen, että elää ja nauttii ennen kuin on myöhäistä. Elämä kun voi keskeytyä liian aikaisinkin.

Lanka jolla tasapainoilemme on siis todella kiikkerä ja ohut. Pienikin lipsahdus, niin työt loppuvat tai hukumme niihin. Sitä on arvopohjainen mikroyrittäminen – maanis-depressiivistä.

Hyvää vuotta 2022 kaikille asiakkaillemme, oleville ja tuleville. Toivokaamme että koronavuodet olisivat sen jälkeen ohitse.