Economistin jutusta: http://www.economist.com/news/business/21595412-brands-are-finding-it-hard-adapt-age-scepticism-we-want-be-your-friend?fsrc=scn/fb/wl/pe/wantobeyourfriend

Economistin jutusta:
http://www.economist.com/news/business/21595412-brands-are-finding-it-hard-adapt-age-scepticism-we-want-be-your-friend?fsrc=scn/fb/wl/pe/wantobeyourfriend

Ne yritykset, ketkä ymmärtävät meneillään olevaa huimaa muutosta, ovat ihmeissään mitä tehdä markkinointinsa kanssa. Ne ketkä eivät ymmärrä, jatkavat kuten ennenkin ovat tehneet.

Pääpointti on se, ettei ”mainos” enää toimi. Epätodellinen itsekehuviesti on tehottomampi kuin tyhjä ilmoitus. Ihmiset ovat lähtökohtaisesti skeptisiä, kuten hyvässä Economistin jutussa todetaan. Nyt word of mouth, eli Viidakkorumpu on kaikki kaikessa. Siten viestintä on noussut markkinoinnissa ohi mainonnan.

Yrityksellä pitää olla erikoishyvät tuotteet ja/tai erikoishyvä palvelu, jotta ihmiset levittävät sen ilosanomaa eteenpäin.

Avoimuus ja rehellisyys ovat tehokkaita. Pitää viestiä myös epäonnistumisista, sillä niitä yritykset ovat täynnä. Rehellisyydellä rakennetaan sympaattisuutta ja uskottavuutta.

Olen kahdeksan vuotta testannut erilaisia artikkeleita täällä Pikku Apurissa ja pääyrityksessäni, Viidakkorummussa. Nyt niitä on yli tuhat. Hyvä esimerkki tykätystä viestistä oli viime viikolla Viidakkorummun blogiin kirjoittamani: Joskus on hyvä ohjata asiakas kilpailijalle, josta tykättiin ja jota jaettiin tehokkaasti. Montako viestiä olet yritykseltä nähnyt, jossa kerrotaan moisesta? Et ehkä yhtään?

In Western societies particularly, respect for traditional voices of authority—from priests to political leaders—has eroded. So has their faith in brands. Havas Media, a big marketing agency, says trust in them has been declining for three decades. Last August it published the latest in a series of worldwide surveys, in which 134,000 consumers in 23 countries were asked what they thought of 700 brands. A majority of those taking part would not care if 73% of them just vanished. In Europe and America 92% would not be missed. Only in places like Asia and Latin America, with lots of newish consumers, is there a bit more attachment to brands, though Havas Media reports that it is declining there too.

Unohda siis kaikki mitä olet ennen tehnyt markkinoinnissa. Mieti mitä oikeasti säväyttävää voit yrityksestäsi kertoa?

Miksi olette olemassa ja miksi teet työtäsi on hyvä lähtökohta miettimiseen. Ja pistä nyt toki ensin tuotteesi ja palvelusi huippukuntoon, ennen viestimistä!

EDIT: Loistava esimerkki muutoksesta on tässä HS:n jutussa:

”Jos monia organisaatioita katsoo, ne ovat todella kasvottomia ja siloteltuja. Palonin tapauksessa tämä myytti rikkoontui. Viesti oli erittäin henkilökohtainen ja vetosi”, Autio arvioi.

Pikku Apuri

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.