Uskallatko sanoa asiakkaallesi totuuksia?

On tullut mietittyä, että moniko ammattilaisista uskaltaa sanoa asiakkaalle suoraan, jos joku idea tai ehdotus on huono tai kelvoton?

Markkinoinnin kentällä aihe on jotenkin arempi kuin esim. rakennuspuolella. Jos muurari tai kirvesmies sanoo minulle, ettei tuollaista kannata tehdä, koska …., niin uskon asian heti. Jos taas itse avaa suunsa, ettei kannata tehdä noin, koska …., niin asiakas ei usein usko, vaan haluaa pysyä näkemyksessään, vaikka se sitten olisikin teknologiakasvun alkuvuosilta.

Kun katsoo monien yritys-sivujen etusivuja tai vaikkapa esitettä, näkee heti mitkä asiat ovat tulleet asiakkaalta “pakkona”. Rautalankasääntö tänään pitäisi olla sellainen, että jos sisällöstä ei ole asiakkaan asiakkaalle hyötyä tai ratkaisuksi, jätä se pois. On toki myös asioita, jotka eivät tuota suoraa hyötyä, mutta maalaavat tekijäyrityksen arvotaustoja tai asennetta. Sellaisille kyllä on paikkansa.

Usein totuuksia ei kuitenkaan sanota. Työ tehdään kuten asiakas sen haluaa tehtäväksi ja laitetaan lasku perään. Sen ajatellaan olevan helpompi tie, mutta kyllä ainakin itsellä tuollainen tapa toimia kalvaa ajan myötä isoja haavoja. Eikö jokaiseen työhön pitäisi käyttää myös aitoa ajattelua ja pohdintaa, eikä vain “tehdä työtä pois”?

Kumpaa sinä arvostat tekijässä: Rehellistä palautetta vaikka se sattuisikin, vai pelkkää työn suorittamista?