Media on höylännyt itsensä hirteen. Toimittajia on enää kourallinen/ yritys. Kenelläkään ei ole enää aikaa tarkistaa juttujen todenmukaisuutta tai tarkoituksellisuutta.

Sosiaalisessa mediassa levitetään kiinnostavia uutisia ilman että edes vaivaudutaan lukemaan niitä loppuun – saatika kaivamaan niiden totuutta.

Eli uutisointi ja informaatio on lähtökohtaisesti epäluotettavaa.

CASE AMAZON

Miljoonat ihmiset Suomessakin levittivät eilen juttua Amazonin drone-postitushankkeesta. Yrityksen pääjohtaja Jeff Bezos käväisi jenkkien suosituimmassa keskustelu- ja journalistiohjelmassa, 60 minutesissa, ja kertoi Amazonin tuotekehityksessä suunniteltavan omaa robottikoneisiin perustuvaa asiakaspostitusta.

Juttu levisi heti kuin kulovalkea. Amazon sai ilmaista mainontaa satojen miljoonien dollareiden edestä.

SKUUPPIVIESTIMÄÄN?

Suurempi yritys, kuten Amazon, voi tuottaa vakuuttavan videon ja sivuston R&D-osastonsa puuhista hetkessä, mutta esim. täällä Suomessa toimivalle paikalliselle leipomolle skuuppiviestintä voi olla vaarallista puuhaa.

Ajatellaanpa, jos vaikka paikallinen leipomo julkaisisi itsenäisyyspäivän kakkuilmoituksensa paikallislehdessä venäjäksi? Tai pienempi paikallisoperaattori kertoisi omasta kaikuluotaintekniikkaan perustuvasta vedenalaisesta viestintäverkostaan?

Hyvä vai huono lopputulos? Onko skuuppiviestintä vain isojen leikkikenttä?

PikkuApuri

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.