Täydellinen talvireippailukohde, Ruka helmikuussa 2021

Ajoimme Turusta Kuopioon, jossa kävimme upean Puijon katsomassa ja sieltä sitten seuraavana päivänä Rukalle, Mastonaition alueen 60m2 mökkiin. Vietimme alueella parisen viikkoa, tehden töitä ja lomaillen.

Puijon tornilla, Kuopiossa

Olipas Puijokin hieno. Harmi, ettei tykkylumivaaran takia päästy ulkoilureiteille, mutta pakkohan se oli tornissa käydä kuvaamassa ja kaffella. Sitten Ravaaja kohti Rukaa.

Rukalla

Rukan ja Juhannuskallion huiput olivat ensimmäinen mihin kiivettiin, koska ne ovat aivan tässä Mastonaition alueen vierellä. Juhannuskalliolta upeat näkymät kohti Pyhävaaran ja Riisitunturin suuntaan.

Valtavaaran huiputus tai Valtavaara Winter Trail + Saarua Winter Trail

Etätyölomamme jatkui Valtavaaran reissulla, joka oli kilometreissä runsaan kuusi, mutta se oli 95% ylös ja alas tarpomista lumessa. Syke pysyi ylhäällä, vaikka pysähdyimme kuvaamaan usein maailman kauneinta ympäristöä. Erittäin hieno keskipäivän 3-4 tunnin reissu. Pärjää hyvin nastakengillä. Menimme reitin myöhemmin toiseenkin kertaa.

Unohdin laittaa mittarin päälle alussa, mutta kyllä tuosta jo selviää reissu.

Kiutaköngäs

Kiutakönkäällä käytiin nopsaan (runsas tunti) aamusella katsomassa vesiputousta/ koskea ja sitten käveltiin takaisin autolle, koska samana päivänä valoisaan aikaan haluttiin viettää kunnolla aikaa seuraavassa kohteessa, joka oli Myllykoski.

Myllykoski

Tämä on ehkä se kuvatuin kohde täällä Ruka-Oulanka -alueella ja upea se olikin. Talvella sinne saa mennä todella jäisiä portaita ja mäkiä ylös sekä alas, joten Icebugin nastakengät olivat aivan ehdottomat!

Konttainen

Mahtava kohde, koska siellä sai syöttää kädestä Talitintteja, Hömötiaisia sekä Kuukkeleita! Siihen päälle kiva Konttaisen kuhaus, joka kiertää tunturin ja tulee alas. Mukava koko perheen sunnuntailäpytys, jonka menimme toiseenkin kertaan, koska linnut 😉

Tässä hidastettu video Hömötiaisen ja Talitintin syömingistä:

Hömötiainen ja Talitintti Konttainen, Ruka

Riisitunturi

Toisella planeetalla. Omasta mielestämme reissun hienoin paikka, koska oli niin erilainen. Varsinaista Lappia, eli Posion kuntaa edustava Riisitunturi oli kyllä kuin sadusta. Mitä ihmeellisempiä hahmoja kehitti mielikuvitus, kun tarvoimme kylmässä viimassa Riisin rääpäisyn. Ja menimme viimeisenä päivänä tämän kuningasreitin vielä kertaan.

Pyhävaara

Aivan meidän vieressä on Pyhävaara, jonne kävelimme taas upeassa kelissä.

Pyhän Jyssäyksessä tuli kymmenisen kilometriä reissun pituudeksi Icebugeilla taivalletuna kotiovelta huipulle ja takaisin. Upea oli tämäkin, vaikkei niin tunnettu, mutta saa ainoana hieman pyyhkeitä kyltityspuutteista. Kaksi kertaa ei kylttejä missään ja jouduimme nousemaan huipulle hiihtoladun viertä ja sitten aivan lopussa saavutaan aavalle kentälle, jossa sähkölaitos. Ei mitään kylttejä, että miten sieltä pääsee pois. Toki sen sitten päätteli, että sen laitoksen takaa nousee tie ylös.

Varusteet, kun alueella oli koko ajan viiman kanssa -15 ja -25C välillä

Lumikenkiä emme tarvinneet missään, sillä yleisimmät polut oli kaikki tamppautuneet hyvin.

Pia (168cm, 60kg)

Toppahousut ja Icebugin nastakengät. Hengittävä aluspaita ja ohut huppari, joiden päälle Patagonian Better Sweater -fleecetakki. Päälimmäiseksi ohut untuvatakki. Pipo, villasormikkaat, joiden päälle vielä villatumput. Ja hei, kaulatuubi on ihan ehdoton!

Jari (193cm, 105kg)

Yleisin talvikävelysetti oli: pitkät kalsarit, villa- tai merinovillasukat, hengittävä aluspaita, jonka päälle Patagonian Better Sweater -fleecetakki ja sen päälle Patagonian talvinen kuoritakki. Vanhat kunnon toppahousut. Pipo ja vuohennahkatumput. Jalassa lähes joka reissulla Icebugin nastakengät.

Yleisesti Rukan alueesta

Toki sitten lumikenkäilimme ja hiihtelimme murtsikkaakin kymmeniä kilometrejä. Ruka-Kuusamon alue antaa niihinkin upeat mahdollisuudet. Alue onkin talviharrastuksille yhtä monipuolinen kuin Teneriffa kesäsellaisille. Kävelyreittejä talvisinkin kymmeniä.

Ensimmäinen Suomikohde, jossa annetaan arvoa myös talvikävelijöille eikä vain laskettelijoille. Tahko ja Koli saisivat ottaa oppia.

Mastonaition paritalot toimivat hienosti, jotain pieniä parannuksia aina tulee mieleen, mutta siis omakotitaloasumista kaikkine helppouksineen.

Olemme matkustelleet paljon ja eri paikoissa. Jäimmekin miettimään, kun aurinkoinen pakkassää suosi meitä koko reissun, olemmeko olleet missään näin kauniissa paikassa?

Todella upea piipahdus ja varmasti tulemme ensi talvena uudestaan, jos vain etätyötarjous silloinkin voimassa?