Suomalaisyritykset torjuvat asiakkaita, kun pitäisi lisätä läpinäkyvyyttä

Oletteko huomanneet saman? Täytyy nähdä hirveästi vaivaa, jotta suomalaisen yrityksen saa jostakin kiinni suullaan tai edes näppäimistön päähän?

Jopa sähköpostiosoitteet on nyt piilotettu, ettei vaan kukaan moisia lähettäisi.

Lomakkeissa, jos sellaisen löytää, vaaditaan kaikki, sarjanumeroista isoisän syntymäaikaan. Puhelimen päästä löytyy asiakkaita torjuva robotti. Soneralta löysin jopa sellaisen, että sain käskyn odottaa nyt niin muodikasta “livechattihenkilöä” 20 minuuttia??!

VR palvelee.

VR palvelee.

Kaikki toiminta tähtää siihen, että älä vaan ota meihin yhteyttä. Mallia otetaan Applesta ja Googlesta, kahdesta asiakaspalvelun häpeäpilkusta.

Viestintäyrittäjille tässä maassa riittää työtä. Ensin pitää saada yritykset näkyväksi, jotta ne joskus saataisiin jopa läpinäkyviksi.

ASIAKAS KAIKEN KESKELLE

Jos Tieto tai joku muu “sabotaasijäteistä” eivät olisi saaneet suuriakin toimijoita Suomessa ansaansa (Vendor lock-in), voisi helposti luoda sovelluksia ja sivuja, joista olisi asiakkaille oikeata hyötyä.

Esimerkkinä tämä loistava Junat.net -sivusto, jonka eräs opiskelija toteutti avoimen datan rajapintana parissa viikonlopussa. Mitä ei Accenturen kymmenien miljoonien laskutuksilla saanut, sai nipulla satasia yhdeltä henkilöltä. Vastaavia esimerkkejä voisi toteuttaa tällainen pientoimijakin vaikka kuinka paljon?

TEHKÄÄ NÄITÄ LISÄÄ

Operaattorit – teillä on kaikki käyttämäni data hallussanne. Kysykää minulta tekstarina, haluanko vaihtaa käyttömäärieni perusteella 10€/kk edukkaampaan liittymään. Liikevaihto vähenisi, mutta en koskaan vaihtaisi teiltä pois.

Pankit – teillä on liikaakin dataani hallussanne. Tarjotkaa todistetusti riskivapaata tai edes pienkoron sijoituskohdetta, digitaalista tärkeiden paperien holvipaikkaa, automaattista laskunmaksatus ja/tai laskutuspalvelua, aitoon käyttötiliini kytkettyä budjettiapplikaatiota jne. jne.

Vakuutusyhtiöt – dataa riittää. Laskekaa omavastuu lähes nollariskittömiltä, kuten minulta, nollaan ja varmistakaa vuosien asiakkuus (yhtiön vaihto tehty liian hankalaksi). Antakaa applikaatio, josta minuutissa voin hakea ja saada esikorvauspäätöksen vahingoissa (kuvat vahingosta saa liitettyä livenä kyytiin).

Ts. Palvelkaa minua datani osoittamaan suuntaan. Älkää olko enää paskahousuja, paetko ja piiloutuko.