Suomalainen taksi – liian kallis

taxi

Tilasin taksin pe/la yönä klo 00.13. Matkaa kotiin (täällä Turussa) oli n. 3,5km:a.

Mietin jo kävelyä tai juoksua, kuten niin monesti ennen. Ei, ei jaksa, taksi tällä kertaa. Osoite – xxx,xxxx, kiitos. Kuulemma 10 minuuttia ja auto paikalla?

Oli ajallaan. Hyppäsin kyytiin.

Alkuhinta: 9,40€???????????????!!!!!!!!.

Kysyin mistä moinen, noin suuri summa? – ”olen vaan renki, en omista autoa”. Ok, en päättänyt purkaa tuskaa syyttömään.

Osoitteeseen xxxx, kiitos. Ruuhkaton tie, 3,4 km:a = loppusumma 17€.

Ei enää koskaan taksilla. Noutosumma 60 markkaa – ”are you kidding me?”. Ymmärtäisin jotenkin, jos tilaan taksin keskelle vehmaalaista peltoa tiistaina klo 3.44, mutta Turun keskustaan perustaksiaikana?

Pikku Apuri

 

4 Vastausta
  1. Jude Vihervaara
    Jude Vihervaara says:

    Taksia ajaneena, minulla on näkemys aiheeseen myös muusta kuin maksajan perspektiivistä. Joten kysynpä sinulta Jari, millä tuntipalkalla olet itse valmis odottamaan pe-la yönä, että saat noutaa jonkun kyyditettävän paikasta X ja viedä hänet paikkaan Y?

    Kun olet arponut sopivan tuntipalkan itsellesi, laita siihen päälle tarvittavat palkkojen sivukulut (jotka yrittäjänä varmaan tiedät), autoon liittyvät kulut, alkaen hankinnasta ja vakuutuksista (huom. ammattiliikenteen vakuutusmaksut ovat moninkertaiset verrattuna tavallisiin liikennevakuutuksiin), jyvitettynä tuolle tunnille ja sovita hinta sitten maksamaasi kyydin hintaan. Ota myös huomioon, että keskimäärin n. 80-90% taksikuskin työpäivästä kuluu tolpalla odotteluun tai asiakkaan noutamiseen, ollen ns. mittaritonta aikaa/ajoa.

    En tiedä millaisia kassoja Turussa ajetaan, mutta en usko niiden poikkeavan kovinkaan paljon Helsingissä ajetuista kassoista. Asiallinen tuntikassa on päivävuoroissa n. 30 €/tunti ja viikonloppujen yövuoroissa päästään n. 45€ tuntikassaan. Tästä lasketaan ensin pois ALV ja verottomasta summasta kuljettajan osuus on 35-38 % riippuen isännän anteliaisuudesta ja kuljettajan taidoista – hyvä kuski on aina paremman prosentin arvoinen. Tämän jälkeen isäntä maksaa palkan sivukustannukset ja sitten päästään autoonliittyviin kustannuksiin – auton hankinta, polttoaineet, renkaan, auton siivous, huolto, vakuutukset, tallipaikka jne. Yrittäjänä taksiautoilijan on huolehdittava kirjanpidosta ja tilinpäätöksistä – siihen varmaan pitää varata aikaa itse tai sitten palvelu täytyy ostaa joltain kirjanpitotoimistolta.

    Paljonko luulet yhden taksin tuottavan voittoa tämän kaiken jälkeen tunnissa? Aivan, eikö olekin upea juttu, että päätit valita mainostoimistouran taksiautoilun sijaan.

    Yhtenä vaihtoehtona olisi myös ottaa kyyti joltain Igorilta, Abdullahilta tai Petteriltä ja maksaa hänelle pimeänä. Lisäviihteenä tähän voisi liittyä ryöstetyksi tuleminen ja turpaan saaminen.

    Vastaa
    • pikkuapuri
      pikkuapuri says:

      Loistavaa Jude saada tietoa hintojen taustoista. Ja ymmärrän kyllä tuskan, mutta vertaan suomitakseja muihin maihin. Miksi hinta moninkertainen tässäkin asiassa?

      Vastaa
      • Jude Vihervaara
        Jude Vihervaara says:

        Esimerkiksi Ruotsiin verrattuna taksin käyttö Suomessa on joko saman hintaista tai reilusti halvempaa. Latviassa, Virossa tai Sloveniassa hinta on (lähes) samanhintaista tai halvempaa – riippuen käytettävästä taksiyhtiöstä. Suhteessa maiden keskimääräiseen tulotasoon, se on joko samanhintaista tai kalliimpaa. Kreikassa taksin käyttö on halpaa, mutta eipä tuo taksamittarikaan juuri koskaan ole käytössä ja matkasta ei saa kuittia.

        Kannattaa aina verrata taksien hintoja paikalliseen tulotasoon ja sitten arvioida hintoja. Miksi Big Mac on jossain halvempi ja jossain kalliimpi – samaa skeidaa sen pitäisi olla kaikkialla. Autojen, polttoaineen ja alkoholin kohdalla on jo ymmärretty verotuksen vaikutus asioihin, ehkä ymmärrys joskus ulottuu myös muihin tuotteisiin ja palveluihin.

        Joskus laskin että yli 50% asiakkaan maksamasta matkan hinnasta menee joko veroihin tai veroluonteisiin maksuihin > ALV, kuljettajan tulovero, taksiyrittäjän tulovero, polttoainevero, vakuutusvero, sairausvakuutusmaksu, työttömyysturvamaksu, eläkemaksut jne jne. Valtio käy kukkarolla huomattavasti useammin kuin ihminen aavistaakaan.

        Vastaa

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?