Pikku Apuri tekee totuusmarkkinointia

Olen tehnyt 20 vuotta kaikkea markkinointia. Huvittavaa siinä on se, etten ole itse uskonut ns. perinteiseen mainontaan enää kymmeneen vuoteen: “Osta tämä!”, “Olemme Suomen johtava”, “Katso kuinka hieno mainos, laitoimme siihen 200 000 euroa”.

Siksi olen nyt tehnyt muutaman kuukauden kokeeksi uudenlaista markkinointia.

Kun kohtaan upeaa palvelua, kirjoitan siitä omaan tai asiakkaan blogiin totuudenmukaisen jutun ja linkkaan jutun eri some-kanaviin sekä aiheeseen osuviin keskustelu- tai FB-ryhmiin.

Tulokset ovat olleet huimia: Sadat tykkäykset ja jopa tuhannet päivittäisvierailut takaavat kohdeyritykselle monen monta tarjouspyyntöä.

Mitä maksaa? Demokraattislaskutuksen periaatteella: Pieniltä pari sataa ja suurilta tonni tai tonneja.

Miten totuusmarkkinointia voi tilata?

Ei mitenkään. Siinä sen vahvuus onkin, se on kokemusperäistä.

Homma toimii hyvin yksinkertaisella kaavalla: Juttuluvan ja kirjoittamisen sekä tulosten jälkeen esitän toiveen, että asiakas levittäisi meistäkin hyvää sanaa ja viidakkorumpu hoitaa loput.

Kun sadat tai tuhat ihmistä saadaan sivuillesi samana päivänä (ja monet jopa kuukausia myöhemminkin), sieltä irtoaa monta tarjouspyyntöä, vaikka suurin osa tykkääkin “passiivisena”. Esimerkkinä tänä aamuna klo 5.50 kirjoittamani Hirsitorpan kuntotarkistus -juttu. Sen on nyt, klo 8.37, lukenut jo 754 ihmistä.

Toinen esimerkki on vierailijana kirjoittamani juttu Larjaman puutavaraliikkeelle: http://www.larjamansaha.fi/vierailijablogijuttu-lehtikuusesta-terassin-pinnoitteet/

Toimin kuin toimittaja. Tutustun erilaisiin palveluihin ja tilaan niitä. Jos kokemus on hyvä tai upea, kysyn lupaa totuusmarkkinointiin ja vastapalvelusta.

Ei markkinoinnin tarvitse olla niin vaikeaa tai kallista. Jos olet mukava ja sinulla on palo työhösi, et voi epäonnistua.

Hyvää:

  • Kaikki jutut ovat totta
  • Todistetusti tehokasta
  • Asiakas saa vain aitoja yhteydenottoja
  • Kirjoitukset jäävät verkkoon elämään vuosiksi

Huonoa:

  • Totuusmarkkinointia ei voi tilata, mutta se on lähinnä tekijän miinus 😉

EDIT: Itse asiassa totuusmarkkinointia voit tilata meiltä. Silloin se on samaa kuin mystery shopping -kaupan alalla. Tilattu kokemus voi siten olla huonokin, koska et tiedä milloin palvelua testaamme. Samalla kirjoituskaan ei välttämättä ole kassapinoasi ylentävä. Koko homma pelaa jännitteellä, ettet tiedä yritystäsi arvioitavan.