Pieni Karhunkierros talvella (02-2023) – emme suosittele!

Eilisen hiihtolenkin takia kroppa oli jo kipeä ja jäykkä, mutta koska saatiin hyvät unet ja aamu oli upea, päätimme Pian kanssa, että nyt vedetään koko Pieni Karhunkierros Oulangan kansallispuistossa. Liikkuva mainostoimisto ei pysähdy 🙂

Olen aiempien vuosien blogeissa kirjoittanut (2021 ja 2022) kaikista muista suosituista vaellusreiteistä Rukan, Oulangan ja Posion alueilla.

Pientä Karhunkierrosta emme ole koskaan menneet kokonaan talvella, koska valoisa aika riittää juuri ja juuri siihen ja olimme lukeneet kauhutarinoita siitä, ettei talvikunnossapitoa ole, joten osa reitistä voi olla hurjassa kunnossa.

Lähdimme kiertämään myötäpäivään, koska luimme, että alas nuo kauheat Kallioportin pystyportaat voi vielä “laskea”, mutta ylös niitä ei jäisinä pääse. Eli kulje Myllysillan yli heti ja lähde kiertämään reittiä kellon suuntaisesti.

Kauhun Kallioportti – jäinen 100m jyrkkä pudotus

Alussa ei ollut kuin kaunista metsäreittiä ja muutamia mäkiä. N. neljän kilometrin kohdalla saavuimme pahamaineiselle Kallioportille. Olihan se kauhea. Portaita ei ollut, vaan jyrkkä 100m pudotus oli jäistä mäkeä. Jos siellä kaatuu, voi loukata todella pahasti.

Olen 193cm ja 105kg ja jalkani on kokoa 47, joten menin ensin. Hakkasin kantapäällä jonkinmoisen jäljen joka portaalle samalla, kun pidin henkeni edestä kiinni toisella kädellä kaiteesta. Hiljaa etenimme alaspäin niin Pian seuratessa minua. Aivan idioottimaisesti keskellä portaikkoa välillä kaide loppuu vasemmalta ja jatkuukin oikealla puolella. Kiva juttu jyrkällä jäämäellä vaihtaa puolta, kun et saa jalansijaa. Meillä oli vielä kummallakin lumikenkäilyyn tarkoitettu sauva toisessa kädessä. Sillä sai etupainoisesti jossakin tukea, mutta se oli myös tiellä. Ilman nastakenkiä tuonne ei ole mitään asiaa ja nastoillakin pääsimme juuri ja juuri alas. Hullu paikka jäisenä talvella. Älä mene, ellei sinulla ole hyvät nastakengät ja hyvä kunto. Meillä on ja oli.

Siilastuvasta loppuun on upeaa koskimaisemaa

Sen jälkeen reitti jatkuu kiertäen lahdelman aika tylsänä. Yksi hieno riippusilta on lahden pohjukassa, mutta muuten kuljetaan aika perus metsämaisemassa. Hienoksi reitti vaihtuu taas lopun 4km:n alueella, kun saavutaan Siilastuvan taukokatokselle. Siitä Jyränki, Aallokkokoski ja lopuksi Myllykosken alueet ovat upeita kävellä.

Älä siis lähde kiertämään talvella. Kulje Siilastuvalle vastapäivään, käänny ja tule takaisin. Siitä saa hyvän 7-8km kävelyn. Koko Pieni Karhunkierros on 12km. Se kesti meiltä lyhyen tauon kanssa vajaat nelisen tuntia ja söi minulta 1500 kilokaloria. Nyt illalla tätä kirjoittaessa jouduin ottamaan Disperinin lihassärkyihin. Nyt se kierretty, mutta Kallioportin hulluus vei halun kiertää koko reittiä toiste.