Olen nukkunut viime kuukauden aika huonosti. Miettinyt omaa työtä ja muuttuvia asioita laajemmin sen ympäriltä. Sen johdosta ohjaamme Viidakkorumpuakin nyt hieman eri joenuomaan.

Mainosmaailma on muuttumassa radikaalimmin sitten 1950-luvun, ainakin ns. edelläkävijät -kohderyhmässä (typerä nimi!).

Yritys tarvitsee jotain syvempää otetta asiakkaisiinsa kuin lättänän viestin, jossa kehotetaan osallistumaan kisaan, jotta voi voittaa lisää tavaraa, joka ei liity mihinkään ajatukseen tai viestiin (palkinto on aina Jopo tai iPad).

”Ihoteknologia” muuttaa kulutuskulttuuria

GlassMiettikääs vaikkapa Googlen laseja. Niitä, jotka tulevat kohta markkinoille parin sadan euron hintaan. Ne ovat ensimmäinen oikea esimerkki siitä, kun ”teknologia tulee iholle”, aidosti kannettavaksi osaksi itseä.

Muistelkaas sitten sitä, kun ensimmäiset tietokoneet tulivat ”tuulipukukansan” koteihin 1990-luvun alussa. Niitä myytiin sillä, että sinne voi kirjoittaa ruokareseptejä talteen.

Googlen laseja myydään nyt sillä, että voit ottaa kuvia tai kysyä koska silta x on rakennettu?

Entäs jos lopputulos on se, että kun katson Google-laseilla ihan vaan hetken mielijohteesta reikäisiä farkkujani, päätän sanoa laseilleni:

Päädyn ostamaan nämä tummat farkut. Google saa mikromaksuna välityspalkkion ostamisestani. Mihin Google enää tarvitsee bannerimainontaa sen jälkeen? Sitä, mihin kaikki yritykset nyt syytävät mainosrahansa.

Miettikää kaikkea ostamista, ravintolapöytien tai lomamatkojen varaamista, jne. Minkä merkin ostat, minkä pöydän tai reissun varaat? Miksi? 

Liikun. Korjaan polkupyörääni. Istun vessassa. Kaikki info ja jokainen kauppa maailmassa on koko ajan napakan puhekäskyn päässä ja heti ”silmissä” – ostettavissa, kulutettavissa. Kuka on vahvimpana mielessäni?

Yrityksillä pitää olla todella vahva ja hyvä mielikuva, brändi, jotta se selviää voittajaksi instant-ostamisen hetkellä. Tietokonekauden tuotteiden ja palveluiden vertailuaika luultavasti vähenee, kun teknologia ”löytyy valmiiksi silmistä”. Seuraavaksi se siirtyy ihon alle, osaksi sinua.

Pikku Apuri

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.