Nyt on lama. Ihmiset eivät tuhlaa rahojaan, vaan säästävät ja miettivät kaikki ostoksensa tarkoin. Yritykset leikkaavat kulujaan hurjaa tahtia eivätkä markkinoi osaamistaan. Poliitikot … no ei mennä sinne. Keltainen lehdistö, eli klikkihuorat lietsovat pelkoa ja paniikkia. Suomi käpertyy.

Entäs, jos ei olekaan niin?

Ihmiset, joita ennen kuluttajiksi sanottiin, ovat saavuttaneet kriittisen pisteen: Olemme sanoneet ei typerälle kuluttamiselle.

Emme suostu enää hankkimaan lisää kiinalaista paskaa nurkkiimme. Tavaroita, jotka on oikeasti rakennettu hajoamaan heti takuuajan jälkeen. Kodit ovat mm. jo niin täynnä erilaista teknologiaa ja elektroniikkaa, että 50% siitä makaa hyllyillä pölyä keräämässä.

Katsokaa ilmoitusmääriä tori.fi:ssä tai huuto.netissä. Katsokaa kotikirpputorikylttien määrää autoteiden varsilla ja businesskirppisten määrää kaupungin liiketonteilla. Liiketiloista 50% on pikaruokaloita ja kirpputoreja. Tai kurkataan uusien autojen kauppaa, vähenee 10% vuosivauhtia. Suurien asuntojen myyntiajat pitenevät, mutta sopivat käyvät kaupaksi.

Emme tiedä vielä, onko kyseessä pysyvä järkiintyminen vai laman aiheuttama varovaisuus. Tutkimukset ja tilastointi näyttävät sen vuosien päästä.

KULUTTAMISEN MUUTOS KAUPASSA

Stockmannit, Anttilat ja muut kulutustemppelit kaatuvat kilvan verkkokauppojen nousun tieltä. Jakamistalous lymyää kaiken takana, suurimpana kasvajana.

Netin avulla tutkitaan tunteja tulevaa ostosta. Luetaan foorumit, suositukset ja käytön todisteet. Lopuksi kilpailutetaan hinta – globaalisti. Osa meistä ottaa huomioon myös kotimaisuusasteen tai sen, jääkö kaupalle maksettu raha Suomeen. Vasta sitten painetaan ostoskorin kuittausta.

Prisma

Tai jos verkkokaupan käyttökokemus on Prismojen luokkaa (katso hinta myymälästä?!), jää tuote keskusvarastoon.

Palveluissakin korostetaan kotimaisuuden ja laadun lisäksi myös eettisyyttä sekä moraalia. Mikäli yrityksen tilit sijaitsevat veroparatiiseissa, fiksuimmat meistä eivät käytä sen palveluita, ja kertovat siitä vielä sosiaalisten medioiden kautta muille. Viherpesuyritykset jäävät kiinni kollektiivisen tiedon edessä.

Viisastumme, olemme fiksumpia ihmisiä. Lama vielä kiihdyttää suuntaa. Jopa niin, että kuluttaja -sanan voisi jättää historiaan?

Pikku Apuri

EDIT: Jos asia on näin, niin valtiovaltojen ”äärettömän kasvun tavoite” on kokonaan väärä latu, ei ainoastaan suunta.

 

 

 

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.