Olemme nyt jo kaksi kertaa jääneet vaille rahaa konkurssin takia. Molempina kertoina olin liian kiltti asiakkaalle.

Pari vuotta sitten teimme eräälle puolitutulle yli vuoden verran töitä ja suostuimme hänen pyyntöönsä laskutuksen lykkäämisestä kuukausilla, koska rahaa oli tulossa Tekesiltä (Business Finland). Rahaa ei koskaan tullut ja jäimme vaille palkkojamme, kuten yrittäjä itsekin.

Minulle oli käynyt sama pari vuotta aiemminkin, joten josko nyt oppisin olemaan tylympi? Laskutuksen suhteen täytyy olla kova ja tyly, vaikka muuten olisitkin kiltti.

Ja pahimpia yritysten kaatajia ovat jättimäiset suuryritykset, joka laista huolimatta sanelevat vaikka 120 päivän maksuajan. Lakiin jätettiin porsaanreikä (yllätys!) suuryrityksiä varten, kuten tässä YLE:n jutussakin kerrotaan:

Maksuehtolakia muutettiin vuonna 2015 siten, että yrittäjien välisten saatavien maksuaikaa lyhennettiin 60 päivästä 30 päivään. Rajan ylittäminen on sallittua vain, jos siitä on yhdessä sovittu.

Toivosen mukaan pienen yrityksen keinot ovat kuitenkin vähissä, ja moni yrittäjä joutuu tekemään muutoksen pakon edessä.

– Yrittäjä ei yleensä uskalla, eikä hänellä ole rahkeita riitauttaa asiaa, saati viedä sitä markkinaoikeuteen. Riskinä on ison asiakkaan menettäminen. Isot yritykset käyttävät pienempiä pankkeina, koska tilanne on mahdollinen.

Yrittäjät kertovat kyselyssä, että pahimpia venyttäjiä ovat suuret yritykset. Monet niistä pitävät käytäntönään 60–120 päivän maksuaikaa, vaikka lain mukaan se saisi olla korkeintaan 30 päivää. Pitkistä maksuajoista kärsivät etenkin pienet, alle kymmenen henkilöä työllistävät yrittäjät. Kuten Juho Valkila.

– Ihmetyttää, että miten asiakas voi sanella maksuajat neuvottelematta ollenkaan toisen osapuolen kanssa. Yleensä en reagoi suuryritysten maksuaikailmoituksiin vaan laitan laskuun omat maksuehtoni, Valkila toteaa.

Laki vaatii, että yli kuukauden mittaisista maksuajoista on sovittava erikseen. Tuoreen kyselyn mukaan näin tekee alle puolet yrittäjistä.

– On ollut tilanteita, joissa yksittäisiä yrittäjiä on ajautunut konkurssiin. He ovat kertoneet syyksi sen, etteivät ole saaneet saataviaan isommalta asiakasyritykseltä, kertoo Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen.

Vaadi aina kirjallinen hyväksyntä työtarjouksiin ja käytä laskutuspalvelua, joka myös perii ja ulosmittaa velat.

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.