Mikä ero on edullisella ja kalliimmalla mainostoimistotyöllä?

,

Me ollaan Piuskin kanssa siitä kiitollisessa tilassa, että pystymme pienikuluisina myymään osaamistamme halvallakin. Sitä eivät suurempikuluiset voi tehdä. Me voimme toki myös laskuttaa enemmän. Sen muutkin voivat tehdä. Mikä noissa sitten on erona? Mikä on halvan ja mikä kalliimman työn syy?

Lyhyt vastaus: Työn ja nysväämisen määrä on erona halvan ja kalliimman työn välillä.

Pidempiä vastauksia

Graafiset työt

Halpaa ei nysvätä juuri lainkaan, se melkein “paiskataan kasaan”, mutta kuitenkin niin huolella että se toimii. Siitä ei tehdä lukuisia eri versioita, joista sitten parhaita aletaan hioa kohti täydellisyyttä. Jos joku haluaa julisteen satasella, siitä tehdään pari versiota ja toinen hiotaan painokelpoiseksi. Siihen ei siis saa mennä montaa tuntia, koska hinta on niin halpa. Sama koskee logosuunnittelua. Hyviä logoja hiotaan kauan ja annetaan muhia. Siksi niiden suunnittelu maksaa tonneja. Jos haluat parilla sadalla logon, mennään hyvällä typografialla ja tunnukseen ei juuri kiinnitetä huomiota, ellei sellainen “satu tulemaan heti mieleen”. Toiminta on nopeaa.

Verkkosivut

Verkkosivuissa nysväykseen saa kulumaan satoja tunteja. Kaikkein edullisimmissa, alle tonnin tuotannoissa luotetaan omaan kokemukseen ja tarkoin valittuun valmisteemaan, jonka tiedetään toimivan vuosienkin päästä. Mutta ei sitä hiota loputtomiin hakukonesijoituksia parantaen tai sen kuvia sävytetä tarkasti. Ei siihen tehdä räätälöityjä graafisia elementtejä ja kikkoja. Ei ole budjettia. Nyt silti saa hyvin hakukoneessakin toimivan ja mobiilissakin nopean sivun, kun WordPress ja sen lisäosat ovat niin kehittyneitä. Pitää vaan tietää mitä niistä käyttää ja miten.

Markkinointi

Markkinointitöissä ei kannata säästellä sen alkuperäisen idean kohdalla. Sitä harva ymmärtää ja on suostuvainen maksamaan. “Digissä kun saa tuloksia tarkasti, niin kokeillaan vaan!”. On tuokin tapa, mutta kyllä joku tarpeeksi vahva ydinidea pitää olla, joka kertoo yrityksestäsi/ tuotteesta/ palvelusta oikeita asioita ja luo hyvää oloa ostajalle.

Ja kyllä se muuten näkyy tuloksissa, onko sitä ideaa vai ei? Mielummin hiotaan alussa enemmän, niin ei sitten tarvitse sinne Googleen, SoMeen tai lehteen laittaa sitä mediamaksua niin hurjasti. Itse asiassa hyvä idea mainostaessa tai pohjatyö verkkosivuissa tienaa, kun huono vaan kuluttaa rahaa.

Kohtuus kaikessa on parhaimpia oppeja ja se pätee näissäkin hommissa: Ei ole järkeä maksaa liikaa, muttei myöskään liian vähän, ainakaan businesskriittisissä töissä, kuten verkkosivut tai suurempi markkinointikampanja.