Markkinoinnissa automaatio söi sisällön

Olen nyt tehnyt ja ollut mukana useissa markkinointiprojekteissa, joissa esim. Googlen ja SoMen tilastojen kautta on haettu dataohjausta koko markkinointiin. Suosittuja työkaluja ovat myös Hubspot ja Activecampaign, kun dataa kerätään liiketoimintaa ohjaamaan.

Olen myös nähnyt, miten automaatio väärin käytettynä ei juuri johda muuhun kuin spämmisingon rakentamiseen. Sähköpostiin ja somekanaviin tykitetään automatisoitua markkinointia 24/7. Ihan kuin vastaanottajat eivät jo olisi siitä saanet muutenkin tarpeekseen? Omassa sähköpostissani tai vaikkapa Facebookin seinällä 99% viesteistä on huonoja myyntimainoksia.

Mihin ihmeeseen jäivät hyvät sisällöt? Asiakas maksaa nyt vain teknisestä toteuttamisesta. Ennen maksettiin hyvistä ideoistakin.

Kuitenkin suurin automaattorikin, eli Google, arvostaa koko ajan enemmän ja enemmän hyvää, osuvaa ja hyvin jäsenneltyä sisältöä. Niin, se SEO-toiminta ei ole vain verkkosivustosi ulkopuolista Adwordsia. Itse asiassa sitä se on vähemmän.

Olen vuosisopimusasiakkaillemmekin koittanut sanoa, että on aivan turha virittää markkinointikonetta kuumaksi, jollei verkkosivun sisältö ole kunnossa. Onko siellä asiantuntijuutta, hauskuutta ja ennen kaikkea: onko siellä ostettavaa? Jos nuo ovat kunnossa, pitää vielä tehdä se vaikein: koittaa keksiä sisältöön se juttu, MIKSI asiakas ostaisi juuri sinulta, kun muiltakin saa samaa?

Vieläkin aivan liian usein verkkosivun rakentaminen ja SoMe-kanavien valjastaminen kylkeen on pelkkä tekninen suoritus. Tekstit kopioidaan muilta alan kilpailijoiden sivuilta ja muutellaan vähän, ettei ihan plagiaatiksi menisi: “Jarkko kerää sisällöt otona ja Lennu lähettää sulle kuvat”. Kuvat toki ilmaispankeista. Businesskättelykuvia, oikealle yläviistoon kulkevia nuolia ja muita kamaluuksia näkee edelleen. Sisällön miettimisestä tai terävöittämisestä ei suostuta maksamaan, vaikka SE on ykkössia, myös automatisoidessa markkinointia.

Lähipiirissä, esim. Salmisen Peran tai Saivosalmen Jaakon kanssa muistellaan, kun saimme kolmestaan istua ja ponnistella asiakkaalle jotain erottuvaa ja järkevämpää ideaa sekä sisältöä. Tuollaiset joukkoponnistelut ovat markkinoinnissa ohi. Nyt jokainen miettii kotipöytänsä ääressä sen pari tuntia, jonka asiakas on tai ei ole maksanut, että miten tästäkin perushötöstä saisi edes vähäsen erottuvampaa?

Metsään mentiin, kuten kaikissa uusissa asioissa. Sisällöt ensin kuntoon ja automaatiokin maltilliseksi. Kuka haluaa samalta toimijalta sarjatulella mainoksia, vaikka sisältökin olisi briljanttia- mitä se ei koskaan ole?