content-marketing-infographic-2013-trends

Mitkä uudet kanavat passaavat mihinkin tarkoitukseen?

Muutos on päällämme. Asiakkaat, eli yrityksen tuotteiden ja/tai palveluiden ostajat ovat jo siirtyneet seuraamaan digitaalisia kanavia, alalla kuin alalla. Silti monessa yrityksessä tehdään edelleen markkinointia, kun olisi “nineteenninetynine”.

Muutos koskee yrityksen koko toimintatapaa

Ennen joku, eli sihteeri tai markkinointihemmo, hoiti sen sanottavan mitä toimitusjohtaja ovenraostaan käski. Se “laskettiin ulos” ajankohtaista -palstalle, yrityksen omille kotisivuille. Siellä sitten lukee edelleen esim. “Muista vaihtaa kesärenkaat – 2.3.2008″ tai “Olimme messuilla ja väkeä riitti”.

Tuon lisäksi pannaan edelleen pari ilmoitusta paikallislehteen, käydään kerran siellä “väkimessuilla” ja tuupataan yrityksen tiedot “keltaisille sivuille”. Ja ihmetellään miksei jampat ja jampattaret osta?

Viime vuonna aloitti nousunsa sisältökeskeisen markkinoinnin aika. Nyt kaikkien tekijöiden pitäisi useasti viikossa viestiä ulos erilaisista kanavista, kanavien omin vahvuuksin. Miten moinen voisi edes olla mahdollista, kun monessa yrityksessä “ollaan vain töissä”? Monelle on aivan se ja sama mitä yrityksen omistajat touhuavat, kunhan eivät häiritse minua.

Sitoutuminen on laman jälkeisessä yt-yritysmaailmassa romutettu – ja juuri nyt sitä tarvittaisiin!

Miten sitten toimia?

B2C-Content-Marketing-2013social-media-use

Suosituimmat uudet markkinointiväylät kuluttajamarkkinoinnissa.

Social-Media-Chart

Mihin ohjataan panostuksia jatkossa, eli rahaa.

Ensin kotipesä kuntoon. Mm. Viidakkorummussa teemme avoimen lähdekoodin WordPress-sivustoja, jotka toimivat kaikissa päätelaitteissa (puhelimet, tablettikoneet jne.), ja joihin saa kytkettyä uudet kanavat saumattomasti kiinni. Voi toki käyttää muitakin, mutta WP on monelle paras.

Alunperin blogialustasta kohti julkaisujärjestelmää noussut suosikki toimiikin erinomaisesti blogimoottorina. Kun kirjoitat artikkelin ja julkaiset sen, saadaan se automaattisesti ohjattua suosituimpiin sosiaalisen median kanaviin (Twitter, Facebook, jne.).

Lisäksi olen muutamien asiakkaidemme kanssa sopinut, että hoidan aluksi asiakkaan tiedotuksia suosituimmissa sosiaalisen media kanavissa ja toki verkkosivuillakin. Selitän ja opetan samalla heille miten toimitaan: reagoidaan erilaisiin jokapäiväisiin uutisiin, kerrotaan onnistumiset ja miksei välillä epäonnistumisetkin. Läpinäkyvyyttä, rehellisyyttä, arvopohjaa, iloa ja surua.

Pikkuhiljaa sieltä sitten on ilokseni alkanut asiakkaan omakin viestittely. Sitä lisää heti se että joku reagoi. Eli sisällön pitää olla kiinnostavaa. Content really is the king.

Mittarit

Mittaaminen on tärkeää kun alkutavoitteet on asetettuna. Lähde vaikka siitä liikkeelle, että pyri saamaan tietty määrä kommentoijia, ja vielä parempaa, jakajia, postituksillesi. Tarkastele kuukauden välein kontaktimääriä, ja muuta viestiesi sisältöä rohkeammaksi jos ei tavoitteet täyty.

Siitä se lähtee, oppimalla kuten kaikki muutkin asiat. Tärkeää on, että aloitat uudenlaisen markkinoinin viimeistään nyt. Siten et jää ihan jumboksi, vaikka juna jo kulkeekin kohisten ohi.

Onnea koitokseen!

Pikku Apuri

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.