Ladattava hybridi tulossa, mutta taloyhtiömme elää menneisyydessä

Olen törmännyt ongelmaan, johon törmää nyt moni meistä. Hallituksenkin tavotteiden mukaan päästöttömämpiä autoja pitäisi jo vilistä liikenteessä, mutta tulppana ovat nyt taloyhtiöt.

En enää kuulu taloyhtiömme hallitukseen, mutta olen nyt 2-3 vuotta kylvänyt heille artikkeleita liittyen aurinkosähköön ja autojen lataamiseen. Mitään ei ole tehty. Nyt kun itse haluaisin hankkia auton, jolla pääsemme sähköllä 50km Taivassaloon ja takaisin (vaatii molempiin päihin tavallisen latauspistokkeen), taloyhtiö asettuu tulpaksi: Yhdenvertaisuuspykälää huutavat, mutta todellinen syy on saamattomuus: Mitään selvityksiä ei ole pyynnöistä huolimatta tehty.

Taloyhtiöt eivät ymmärrä, että ne yhtiöt missä sähköautoasia on selvitetty, ovat kuuminta kamaa markkinoilla. Jo se saattaa kääntää kaupan.

Taloyhtiöille ja pientaloille sähköautojen latausratkaisuja toimittavan Plugit Finlandin operatiivinen johtaja Marcus Suvanto listaa asioita, joita taloyhtiöiden pitäisi huomioida latausratkaisuja pohtiessa.

– Taloyhtiössä hanke alkaa asiantuntijan kartoituksesta. Selvitetään nykyinen sähköistys ja sen soveltuvuus latauskäyttöön. Tyypillisesti ratkaisu taloyhtiön laajempaan tarpeeseen löytyy latausjärjestelmästä, joka mahdollistaa kuormituksen hallinnan. Käytännössä siis varmistetaan, että yhdenaikainen latausteho pysyy niissä rajoissa, missä kiinteistö sen sallii, Suvanto sanoo.

Suvannon mukaan latauslaitteiden vaatima infrastruktuuri koostuu kiinteistön sähkökeskuksesta latauspisteisiin vedettävistä syöttökaapeleista sekä latausjärjestelmää ohjaavasta yksiköstä. Niiden avulla taataan nopea ja turvallinen lataaminen.

Suvannon mukaan taloyhtiöissä asiaa pohtivien täytyy myös päättää investoiko nyt suoraan ratkaisuun joka vastaa myös lähivuosien kasvavaan tarpeeseen vai halutaanko palvella vain alkuvaiheen tarvetta esimerkiksi muutamalle ladattavalle hybridiautolle.

– Mikäli latauspisteiden kaapelointi joudutaan uusimaan, ovat esimerkiksi kaivuutyöt suuri kustannuserä ja niiden osuus kustannuksista on lähes sama riippumatta siitä, että kuinka tehokas latausjärjestelmä asennetaan. Kustannuksia taloyhtiö voi jakaa eri tavoin. Yhtenä mallina taloyhtiö voi halutessaan kustantaa perusinfran ja jättää yksittäisten asukkaiden maksettavaksi latauksen yhdistämisen parkkipaikkaan. Myös latauksesta syntyviä kustannuksia voidaan jakaa taloyhtiössä eri tavoin, Suvanto kertoo.

Suvanto suosittelee varmistaamaan, että investoinnit tehtäisiin mielummin ajatellen kiinteistön elinkaarta, kuin muutaman seuraavan vuoden tarvetta.

Joka tapauksessa, en voi nyt ostaa ladattavaa hybridiä, vaikka se järkevää olisikin. Nyt mennään sitten tavallisella edelleen – tai muutetaan muualle, yhtiöön jossa asia on hoidettu?

Lisätietoa asiasta täältä, täältä, täältä ja täältä.