Kun tilaat verkkosivut, muista ainakin nämä asiat

Ulkopuolisena kun katsoo, verkkomaailmassa on vieläkin niin insinörttimäisiä piirteitä, että heikottaa. Yli 10 vuotta on saanut selvittää termejä asiakkailleen. Ihan syystä.

Kun tilaat verkkosivut, siihen liittyy paljon muutakin kuin se, että joku vaan tekee sivut ja “tiputtaa ne verkkoon”, kuulua vanhaa myyjätuttua lainatakseni.

Kerrataan hieman, mitä paketti pitää sisällään

Ensimmäinen asia mitä sinun tai teidän pitää miettiä on se, ketä haluatte tavoittaa sivujenne avulla. Sisällön pitäisi olla kovin erilaista, jos halutaan “kaikkia kuluttajia” tai vaikkapa telakkapomoja ympäri maailman, mutta eritoten Saksasta.

Kirjoita siis ensin kohderyhmät tärkeysjärjestyksessä. Koita saada termeistä tarkkoja, tyyliin: Mainos- ja viestintätoimiston projektipäälliköt ja johtajat. Ei “kaikki pomot”.

Kun kohderyhmät ovat kasassa, voit aloittaa otsikkotasojen miettimisen. Mieti otsikkoja vaikka sen kautta, millä sanoilla asiakkaasi Googlesta hakevat sinua tai edes alaasi?

Olisi hyvä, jos pääotsikoita olisi mahdollisimman vähän. Pääotsikoiden alle kyllä mahtuu monta sinne sopivaa, ja sitäkin kannattaa miettiä. Mitä ytimekkäämpää tekstiä ja mitä vähemmän, sen parempi.

Yleisin jako pääotsikoissa on aina akseli: Mikä? – Miten? – Miksi? – Missä?

Noiden lisäksi on tapana tehdä etusivusta eräänlainen best of kaikista edellisistä. Kannattaa ainakin kertoa, mitä töitä on tehnyt. Sitä asiakkaat lukevat. Jos saat asiakkaasi kertomaan sinusta hyviä juttuja, aina parempi.

Otsikoiden alle sitten hahmotellaan sisältötekstit – lyhyesti, ytimekkäästi.

Muista koko ajan, että sivujesi ensisijainen tehtävä on myydä osaamistasi tai tuotteita / palveluasi!

Lopuksi kaikki koristellaan. Ammattimainen web-graafikko on ystävä johon kannattaa luottaa. Paraskin sisältö voi olla karmea kokemus huonosti paketoituna.

Nykyään on hyvä muistaa, että webjumala Google arvostaa sivujen nopeaa latautumista. Ei siis mitä vain videoita ja raskaita kuvia. Sisältö ratkaisee, mutta jos sen latautumista pitää odottaa yli kolme sekuntia, et ole olemassa.

Kun sivut ovat kasassa (ne eivät ole koskaan valmiit)

Hosting (ja domain)

Sivut pitää laittaa johonkin serveriin ja julkaista ne sieltä. Sivujen tekijällä ei enää ole omia koneita nurkissaan, vaan tämän päivän serverit ovat pilvipalveluservereitä. Googlella, Amazonilla ja muilla digin pyhillä hengillä on omia konesalejaan salaisissa paikoissa, merien pohjissa ja tuomiovuorten uumenissa, jonne vain pupilliverkkoskannatut puoligyborgit pääsevät. Ostat heiltä tilan sekä osoitteen (domainin) sivuillesi ja he takaavat molempien toiminnan. He ovat hosting-ammattilaisia.

Maailma on pullollaan huonoja hostingtoimijoita. Tunnistat heidät siitä, etteivät sivusi näy netissä tai ne pätkivät koko ajan. Hyviä ei montaa ole. Kysy siis verkkopuolen ammattitekijöiltä, mikä yritys on luotettava ja edukas.

Nyt sivusi ovat livenä. Hyvä tekijä teki ne ja sivut laitettiin hyvän hosting-firman hoteisiin (pilvipalveluserveriin).

Ylläpito

Nyt työ vasta alkaa. Hyvä tekijä on kouluttanut sinut muokkaamaan sivusi sisältöä, mutta sivusi on todennäköisesti tehty julkaisujärjestelmällä (CMS -lyhenne). WordPress on niistä suosituin ja maailman yleisin. Jo 30% maailman verkkosivuista on sen päälle luotuja.

Julkaisujärjestelmä vaatii jatkuvaa hoitoa. WordPresskin päivittyy koko ajan paremmaksi, mutta sen sadattuhannet lisäosat vasta muuttuvatkin. Osa kuolee, uusia syntyy, vakituiset kehittyvät. Kaikkea tuota kehittävät kymmenettuhannet kehittäjät, koodarit, ympäri maailmaa.

Ammattilainen tietää mitä lisäosia tai teemoja käyttää. Lisäksi hän osaa huolehtia niistä, jotta sivusi toimivat. Siitä sinun on maksettava. Jos et maksa, sinun pitää hoitaa sivusi tekniikkakin. Osaatko varmasti?

Markkinointi

Nyt verkkosivusi ovat livenä, toimivat ja ammattilainen huolehtii niistä. Mistä saataisiin niille kävijöitä? Markkinoinnista voisi kirjoittaa kirjoja, mutta alla pari vinkkiä.

Ne pitää löytyä Googlesta kun asiakkaasi tarjoamaasi etsii. Lisäpiste. Kolmas piste. Siihen on kaksi tietä: Oma työsi tai ostettu apu – tai molemmat.

Suosittelemme kirjoittamaan juttuja/ blogikirjoituksia. Sekin on kokonaan oma taitonsa, tageineen ja muine kikkoineen. 2500 omaa kirjoitusta luovii verkossa koko ajan, ja niiden takia saamme puolet uusista asiakkaistamme. Niiden kirjoittamiseen on mennyt 12 vuotta. Se on yksi tie.

Voit myös ostaa ammattilaisen “pistämään googleasiasi kuntoon”. Se maksaa satoja euroja kuukaudessa. Usein tuhansiakin, jos isompi yritys kyseessä.

Toki voit itsekin opetella. Aloita vaikkapa tästä.

Sitten on se SoMe. Facebook, Insta, Twitter, LinkedIn, YouTube jne. Jokainen on oma urakkansa ja huolehdittava. Kannattaa siis avata vain omalle liiketoiminnallesi sopivat kanavat, ja sellainen määrä, joita ehdit hoitaa ja päivittää.

Ja kaiken päälle vielä ns. perinteiset mediat, joihin ostat palvelua mm. mainostoimistolta. Radio, tv, lehdet, ulkomainonta – tai vaikkapa sissikampanja omaan kaupunkiisi?

Ai niin, sähköpostiosoite!

Kyllä. Tarvitset ammattimaisen sähköpostiosoitteenkin – tai useita. Verkossa mattimottonen.fi on hyvä osoite ja domain, joten sitä ei kannata romuttaa matti@hotmail.com -kauheuksilla. Simppeli matti@mattimottonen.fi on ammattilaisen valinta.

Kysy sähköpostiosoitetta verkkotekijältäsi. Hän varmasti suosittaa ostamaan sen hosting-kumppaniltaan, jolta hän ostaa myös osoitteen ja verkkosivun hostingin.

Lopuksi

Ei siis ihme, ettei kaikki osaa ostaa verkkosivuja, saati -kauppaa. Auton ostaminen on tuskaa, mutta verkkotuotanto on moninkertaisesti vaikeampaa. Voit mennä vikaan monta kertaa. Ja saattaa olla, että yksi mätä omena ylläolevasta listasta riittää.

Tärkeintä on antaa sinusta/ yrityksestäsi ja työstäsi ammattimainen kuva, huumoria unohtamatta. Siksi kannattaa turvautua verkossakin ammattilaiseen. Se siskonpoika varmaan osaa jotain, mutta brändisi hallitsijaksi hänestä ei ole.