Otsikon lauseen voi myös painotuksella muuttaa: Koska, annat asiakkaallesi periksi.

Tiedäthän miten ideointi lähes aina menee? (Pieni) toimija haluaa toki tehdä hyvää työtä, ja jäädä siten edes jonkun muistiin, mutta tärkeämpää sille on kuitenkin saada työstään raha. Siksi projektit joustetaan lopussa keskinkertaisiksi.

Vuosien kokemuksella suuri osa projekteista menee niin, että asiakas lopussa ”keksii/leiskaa/ideoi” (tai hänen annetaan se tehdä) mikä on työn lopullinen idea. Sitä ennen on ammuttu x-määrä erilaisia tekijöiden ideoita alas, koska ne ovat ”meille kuitenkin liian erilaisia”. Päästään juuri tällaiseen ajatusketjuun:

164965_438305379596955_1109614857_n

Ja seuraava esimerkki on mielikuvallinen esimerkki. Totuus tästä kampanjasta voi olla ihan toinenkin.

Asiakas: Sehän on hauska se makkaramainos jossa on se jääkiekkoilija!

Tekijät: Jääkiekkoilija?

A: Niin, se mukavatukeva kun voitti Suomelle mestaruuden silloin!

T: Aaa, se Jutilan makkaramainos? Öh….joo….onhan se ihan kiva (pakko tykätä, että pysytään kiinni laskussa).

A: Miten ois, jos me otettaiskin se toinen jääkiekkoilija tähän meidän makkaramainokseen?

T: Toinen?

A: Niin, se hassusti puhuva?

T: …..aa Tiki?

A: Just se! Se katos vois puhua nopeesti sitä hassua Tiki-talkia?

T: ….mmmmmm. Miksei? (….edelleen kiinni laskutuksessa!)

A: Tehkääpä siitä ehdotus, niin saadaan homma pakettiin!

T: Joo, ehkä siitä vois saada toimivan? (ei saa, mutta pysytään kiinni laskutuksessa)

Sitten ne 12230 ihmistä, kun vielä katsovat suoraa tv-lähetystä Maikkarilta, näkevät kun Tiki puhuu hassuja 25 sekuntia. Yritys sai laskuttaa ja asiakas sai mainoksensa. Myyntikäyrän toivotaan nousevan.

Se toinen tapa?

Uskallatko ja osaatko vakuuttaa asiakkaallesi, että hänen makkaroilleen kannattaa tehdä jotain muuta?

Samalla rahalla voidaan luoda makkaralle taloja ja maailmoja, joiden avaimet annetaan meille ihmisille. Siihen, miltä talot ja maailmat näyttävät käyntimme jälkeen, on vaan uskallettava lähteä tai sitten ei. Valtaosa näyttää vielä vuosia, kun jääkiekkoilija puhuu hassusti mainostelevisiossa.

Pikku Apuri

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.