Käsiä kyllä ostetaan, mutta kuka ostaisi aivoa?

Tämäkin kaveri käyttää käsiensä lisäksi aivoaan.

Tämäkin kaveri käyttää käsiensä lisäksi aivoaan.

Omalla alallamme on vuosikausia menty uuden ja perinteisen markkinoinnin rajavedoilla. Nyt sitä ei enää ole, vaan asiakas haluaa mahdollisimman suuren hyödyn mahdollisimman kustannustehokkaasti. Se edellyttää kokeneita, uteliaita ja avarakatseisia aivoja.

Viidakkorummustamme on seitsemän vuotta ostettu käsiä, eli mahdollisimman halpaa teknistä apua.

Pikku Apuri -nimikkeellä toimin puolestaan vain aivoina. Vaikka kuinka olen koittanut, mainostoimistot tai muut suorassa asiakasyhteydessä olevat yritykset eivät ole suostuneet ostamaan sitä kohtaa ruumiista, sillä se on heidän työtään. Sitä ei uskalleta antaa ulos. Se mitä en siis ole saanut myytyä, on luottamus. Siksi Apurilla on ollut vain suoria asiakkaita.

Teknistä halpatyövoimaa on maapallo piukassa. Jos vain sitä meiltäkin halutaan, ei enää kiinnosta olla mukana siinä laukassa. Olen liian kokenut ja kunnianhimoinen siihen, että joku haluaa vain käsiäni.

En tiedä sitten mitä pitäisi tehdä, että yritykset uskaltaisivat ostaa luottamusta. Luottamuksen takaahan löytyy aina pelko. Jos ”ulkopuolinen” tekeekin jotain paremmin kuin me?

Siksi täällä Thaimaassa on nyt kivaa toimia ja yrittää. Täällä uskalletaan ostaa uusia ajatuksia. Ja toisin kuin Suomessa, täällä on nyt kova nousubuumi, ja yritykset hakevat uutta – kaikilla tasoilla.

Siitä tulee hyvä olo, kun ihmiset arvostavat osaamista eivätkä vain juokse halvimman hinnan perässä. Ja jos on hyvä olo, kaikki tuntuu paremmalta. Miksi siis jämähtäisi sellaiseen muottiin mitä ei halua olla?

Pikku Apuri

 

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?