Järkeistämistä vuodelle 2016

Olen jutellut kesän kuluessa useiden markkinointialaa työkseen tekevien sekä alaa sivuavien tahojen kanssa, ja vastaukset ovat samat:

  • Liikevaihdot ovat 1-2 vuoden sisään romahtaneet 20-30%, joillakin jopa 50%
  • Samaan aikaan kaikki lakisääteiset maksut vaan nousevat, eli kulupuoli syö hurjasti vähenevää tulosta
  • Asiakkaat eivät tee juuri mitään – ovat käpertyneinä ja peloissaan, vetävät pois jo “varmoja” tilauksiaan jne.

Eli mitä tästä seuraa? Valtava määrä yrityksiä lopetetaan, koska niitä ei enää kannata pitää.

Teemme varmaan itsekin järkeistystoimia, sillä kuulun mukaan neljään eri yritykseen ja jokaisesta tietenkin on nousevia kuluja. Ei mitään järkeä. Nousukausi on lopullisesti ohi, paitsi pakkomaksuissa.

Suomi lähinnä estää pienyrittämistä, ei auta sitä.

Uskon kuitenkin vanhaan totuuteen: Jos teet hyvää ja laadukasta työtä mukavasti asiakasta kohdellen, ei pitäisi olla ongelmia.

Nauttikaahan loppukesän keleistä!