Ilmastonmuutos ja markkinointi – miten tehdä hyvää eikä vain pahaa?

Aloitin asiakkaidemme kanssa palaverisarjan, jossa jokaisen kanssa pohdimme päällä olevaa ilmastonmuutoksen vaikutusta heidän liiketoimintaansa.

Oxymoronhan se on, markkinointi ja ilmastonmuutos. Markkinointialalla taivutetaan ihmistä perinteisesti ostamaan enemmän. Vaan jatkossa tarvitaan vähemmän, vain tarpeeseen, mutta laatua. Tai sitten voidaan uusiokäyttää materiaaleja ja rakentaa niistä uutta, kuten tekee mm. lempibrändini Patagonia (alla yhden heidän Worn wear -korjaajan videomaistiainen).

Patagonia

Patagonia tosiaan ostaa, myy ja korjaa vanhoja Patagonia -vaatteita ja tarvikkeita Worn Wear -merkin alla. Tässä verkkokauppa. Worn Wear -sivuilta löytää mm. kaikki vinkit miten korjata erilaisia heidän vaatteitaan.

Omat asiakkaat, Midas ja Wihanto

Olemme vasta kahden kanssa istuneet alas ja miettineet strategiaa jatkoon, mutta olen jo niistäkin erityisen ylpeä 🙂

Midas Kultaseppien kanssa olemme olleet täysin samalla aaltopituudella alusta asti. Aloitimme vuosi sitten ja olemme tähän asti tehneet meidän Piuskin luomaa brändimainontaa, tekemiäni Facebook- ja Instagram-kampanjoita, verkkosivustokehitystä ja Googlemarkkinointia. Nyt aiomme nostaa uusiokäytön roolia, eli Midashan tekee vanhoista koruista uusia, muuttaa tai korjaa niitä. Kierrätys is the name of the Midas game.

Wihannon kanssa teemme parhaillaan heille kokonaan uutta graafista ilmettä sekä palvelutuotteistusta. Tulokset nähtävissä vasta lokakuun loppupuolella. Nostamme esiin korjaamisen, auttamisen, asentamisen ja kuljettamisen. Kun muut pistävät kasaamaan itse ja heittämään kökköä kaatopaikoille, Wihanto korjaa, fiksaa ja huolehtii.

Näissä asioissa Pikku Apuri voi auttaa. Kannattaa tarkastella omaa liiketoimintaansa ilmastonmuutoksen kautta: Miten voit muuttaa sitä niin, että saat elantosi, mutta teet myös hyvää?