Hienon ja ookoon verkkosivuston ero on usein kuvien laadussa

Olen huomannut, nyt kun on tullut tehtyä muutama sata Wordrpress-sivustoa ja sitä ennen muutama sata muuta websivua, että suurin ero sivustoissa syntyy kuvista. Hyvin harvalla on yhtään hyvää kuvaa, mistään.

On outoa, että myy jotakin tuotetta tai palvelua ja niistä ei ole juuri yhtään hyvää kuvaa?

Muistakaa siis ottaa hyviä kuvia aika ajoin. Sellaiset perusräpsyt, jotka sitten löytyvät jostakin 200px leveinä postimerkkeinä eivät auta mihinkään muuhun kuin siihen, että mielikuva yrityksestäsi kärsii.

Usein kuvan ei kuitenkaan tarvitse olla superbriljantti. Tosin hyvä jos niitäkin löytyy, mutta riittää, että kuvat tukevat sivuston pääviestiä ja auttavat asiakasta ymmärtämään yrityksen ytimen.

Kun tukimukset osoittavat, että pinnamme lyhenee ja silmäilemme enemmän kuin luemme, kuvien rooli vain korostuu:

On average users read about 20% of the text on the average page, Only 10-20% of readers actually make it to the bottom of the post.

On totta, että toki ratkaisevat myös a) budjetti, b) tekijän taito ja c) se, millä sivusto rakennetaan, mutta itse väitän sitkeästi, että sisältö, sisältö, sisältö. Hyvät ja kiinnostavat tuotteet ja palvelut, jotka tuodaan tarjolle laatukuvien avulla ja napakoilla teksteillä.

Ihan lähiaikoina olen kiinnittänyt huomiota mm. Restartin simppeleihin ja hyvälaatuisiin sivuihin, jossa on hienot kuvat, jotka tukevat viestiä käsityöläisyydestä sekä laatutyöstä.

Omissa sivuissammekaan ei ole upeanlaatuisia kuvia, mutta ne ovatkin tarkoituksella “arkisia”. Tarkoitus on tukea ja nostaa viestiämme pienestä perhemainostoimistosta, joka on edukas. Siksi niissä möllötämme usein vain me kaksi.

Hyviä kuvia, ihan ilmaiseksi, löytyy mm. näistä palveluista (kuvakaappaus Chrome-selaimestani). Muista kuitenkin katsoa, että lataamallasi kuvalla on oikeudet kunnossa. Osa vaatii tekijän nimen kuvan yhteyteen tai muuten vaan ei saa olla kaupallisessa tarkoituksessa.