Haluammeko todella ostaa lisää roskaa poltettavaksi?

Nippa nappa jaksaa kirjoittaa, kun vitutus on niin suuri. Ja vitutus on omaa syytämme. Me kaikki sorrumme ostamaan mm. elektroniikkaa, joka tehdään hajoamaan. Näin kävi meille – taas.

IMG_6010

Paneeli paskana 3v uudessa Samsungissa.

  • 2013 ostamamme “kakkos-tv” alkoi kuvaltaan tummua. Nyt se on vasemmasta kulmastaan jo häiritsevää, joten otin yhteyttä myyjään, Turun Skanssin Giganttiin.
  • Sieltä käskettiin ottaa yhteyttä huoltoon, joka oli Pläkin Pojat -nimeltään. Lähetin “pojille” selostuksen ja kasan kuvia. Hetken kuluttua tulikin vastaus: “Selvä kuin pläkki. Paneeli paskana”.
  • Paljonkos sen vaihtaminen sitten maksaisi? TV maksoi alunperinkin vain 495€. Vaihto maksaa 550,80€. Annoin tiedon Giganttiin ja kyselin – mitäs nyt?
  • Gigantti pyysi ottamaan yhteyttä Samsungiin, jota huoltoliike heti kommentoi: “Tv on 3 vuotta vanha, Samsung ei ota enää kantaa tapaukseen. Eli ei mene takuuna”.
  • Mitä sitten? Gigantti: Sitten kannattaa olla yhteydessä suoraan kuluttajasuojaneuvontaan puh. 029 553 6901. Me emme ota kantaa tästä tapauksesta koska me toimimme valmistajan mukaan. Kuluttajansuojaneuvoja ottaa sitten tämän jälkeen meillepäin yhteyttä.

Eli Gigantti ja muut myyvät paskaa ihmisten kodit täyteen ilman todellista ja/tai moraalista vastuuta? Olennainen kysymys tässä on: Onko 3 vuotta sopiva ikä televisiolle? Kuluttajavirasto sanoo näin.

Takuuaikana, eli 1-2 vuoden kuluessa, kuluttaja voi kiikutella roippeitaan huollon ja myyjän pompotusrumbassa, mutta heti sen jälkeen tuote on käytännössä ongelmajätettä. Suuri osa siitä päätyy tänne, Agbogbloshieen:

Suomessa syntyy e-jätettä syntyy noin 100 000 tonnia vuodessa. “Epäviralliselle sektorille” romusta päätyy arviolta 40–50 prosenttia, 36 000–53 000 tonnia. (Lähde)

Haluammeko todella ostaa lisää roskaa poltettavaksi, vai vaatisimmeko parempia tuotteita jo kaupassa?

Eettinen, moraalinen ja järkevä ostaminen, tai jopa ostamisen kokonaan jättäminen ovat parasta politiikkaa.

En minä ainakaan enää suostu tukemaan tätä järjettömyyttä. Vaaditaan kaupoissa ainakin faktoja laitteiden todellisen keston perään. Sekin auttaa vähän. Tai sitten luetaan vaikka enemmän kirjoja?