Finnair Airbus a350 lentokokemus

Lensimme Finnairin uudella ykköstykillä, Airbus a350:llä, tämänkertaisen Hki-Bangkok-Hki -reissun. Tässä kokemuksia ko. lennoilta ison miehen (193cm, 98kg) silmin.

MYYNTIVÄITTÄMÄT

IMG_20160225_202657IMG_20160225_190243

Joo, onhan se valaistus hieno, mutta ledivaloja on nykyään kaikilla. Kivan tunnelman niillä saa kyllä aikaan.

Istuimme riveillä 25 (meno) ja 28 (paluu), tavallisessa karjaluokassa. Jalkatilaa tällaiselle jätille on 95% riittävästä, kuitenkin samaa luokkaa kuin edellisessä MD11:sta. Penkeissä hyvää on se, että istuinosakin liikkuu nyt eteenpäin selkänojan kanssa, eli takana olija ei tukehdu pastaansa, kun edessä oleva kiskaisee itsensä mukavammaksi.

Koneen stara on jokaisen oma näyttö. Se on tarkka ja hyvä käyttää. Miinusta siitä, ettei uusimmissakaan leffoissa, joita on yhteensä kymmeniä, näy edelleenkään edes englanninkielinen tekstitys, suomenkielisestä puhumattakaan.

IMG_20160226_042133

Ihan varma en kuitenkaan ole alussa pyörivän Finnair-mainoksen näyttelijävalinnoista. Kaveri kuvassa tuo liiaksi mieleen 1930 -luvun suureksi haluavan maan etelämpää meistä.

Kone on hiljainen, mukava ja kaunis, joten kehujen puolelle menee siitä huolimatta, että lähes jokainen lento on ollut muutaman tunnin myöhässä. Uudessa lienee uuden vikoja?

This slideshow requires JavaScript.

Lentokokemus on siis parempi kuin ennen. Koneen päällä ja alla olevista kameroista on kiva seurata maisemia. Tässä tullaan Suvarnabhumin kentälle.

Vuorokauden myöhässä

Reissun kruunasi koneen vuorokauden myöhässä olo. Tiedon siitä saimme vasta kaksi tuntia ennen lentoa, joten kaikki 300 matkustajaa olivat jo matkalla kentälle tai siellä. Finnairin viestinnälle siis isoa miinusta.

Saimme kuitenkin Voucherit Novotelin hienoon hotelliin ja aamiaisen, lounaan ja illallisen siellä.

Onneksi meillä oli lentolaukuissa uikkarit ja t-paidat (pidämme niitä juuri tämän takia siellä), joten pääsimme polskimaan ja ottamaan arskaa. 99%:lla ei kuitenkaan ollut, joten ei se mukavaa ole kärvistellä farkut ja tuulitakit käyrinä 37C -asteessa.

KORVAUS

Hotellin hintataso oli luokkaa Suomi+, joten kaikki maksoi törkeästi. Sitä lievittänee kuitenkin tieto teknisestä viasta, ja lähes takuuvarmasta 600€:n hyvityksestä per matkustaja. EU:n lento-oikeuksista lisää tässä.

Tästä pääset Finnairin korvauslomakkeeseen.