Ei kaikki työ ole aikaperustaista

Nokia teki Suomelle hyvää, mutta yhden erittäin huononkin asian, josta tuli tapa: Työtä alettiin tehdä, laskuttaa ja vaatia vain aikaperusteisena.

Tietotyöläisenä, vieläkin kohtuu luovana sellaisena, on kova selittäminen asiakkaille siinä kun tilattu työ vaatii miettimistä, pohtimista, selvittämistä, taustatutkimusta ja ennen kaikkea röllöttämistä.

Uskon, tiedän jopa, että luova prosessi, oli se millainen tahansa, vaatii henkilöltä laajan yleistiedon ja hyvän maailman tajun, jotta siitä tulee hyvä. On pitänyt olla ikänsä utelias ja lukea paljon. Keskinkertaista ja huonoa saa nopeastikin, monikin.

Jos asiakas haluaa vaikkapa kampanjan, alan purkamaan asiaa aina tällaisen prosessin läpi:

  • Otan selvää asiakkaasta ja heidän alasta ja työstään. Käyn läpi kaikki heistä saamani infot netin kautta: Kotisivut, some-kanavat, työntekijät, tuloksen, kehitysnäkymät palveluilleen ja tuotteilleen tästä eteenpäin jne.
  • Prosessoin tuloksia, puran sen atomeiksi ja kirjoitan yhteenvedon.
  • Saatan jo silloin kirjoittaa nopeita ideoita paperille, jos sellaisia päästä tippuu. Ne eivät ole vielä kokonaisuuksia, vaan tippoja sieltä ja täältä: Kampanjan idea tai vain siinä käytettävä slogan, mitkä kanavat ainakin ko. ideaan voisivat sopia, millaisen kokonaisuuden saisi kohtuu edukkaasti jne.?
  • Sitten röllötän. Se tarkoittaa sitä, että kokonaisuus saa muhia pikkulämmössä alitajunnassani – päiviä.
  • Joku muusikko joskus sanoi, että biisin teko on kuin “waiting the God or some kind of spirit to enter the room”, eli odotellaan jonkunlaista välähdystä, johdatusta tmv. Joskus se voi tulla samana päivänäkin, kesken pesukoneen täyttämisen, kuvan osoittaman terassilautojen naputtelun tai pelkän kävelyreissun. Joskus se ei tule koskaan ja asiakkaalle tarjotaan “ihan kiva 7+ tai 8-” -kampanjaidea.
  • Kun lopullinen idea on voittanut karsinnan, vasta silloin alkaa se työ, josta asiakas ehkä kuvittelee maksavansa. Se vaatii vähemmän aivoa, mutta sitäkin enemmän tuntemusta kanavista, missä ja mihin ko. kampanja kannattaa rakentaa ja miten.

Joskus, hyvin usein itse asiassa, kaipaan vastapallottelijaa. Kaksi aivoa kun saa hyvän tennismatsin käyntiin, tulos on yleensä aina parempi asiakkaalle.

Selitä sitten tuo – joka kerta – jokaiselle. Ei luovalle prosessille saisi laittaa tuntihintaa. Siksi moni haluaa laskuttaa ns. konseptista. Se pitää sisällään 1-10 päivää kovaa funtsimista. Vasta sitten voidaan käynnistää päivä- tai tuntihinnoittelu.

Koska tässäkin kyseisessä tapauksessa voidaan puhua investoinnista. Asiakas investoi osaamiseeni/ osaamiseemme, ja minä/ me lupaamme sen investointirahan takaisin mahdollisimman nopeasti. Sen jälkeiset rahat asiakas saa kaataa kassaansa, nettotulona. Jos tilaat huonon kampanjan, siitä maksat usein laskun. Se summa ei tule koskaan takaisin sinulle.