Donald Trumpin kanssa lomalle mielummin kuin mainosalan kisoihin ja juhliin

En tiedä juuri mitään kamalampaa kuin alamme yleiset mainoskilpailut ja keskinäiset sälkääntaputtajaiset. On se varmasti hienoa kun kollegat arvostavat, mutta itselle moiset näyttäytyvät viimeisiltä tansseilta Titanicin kannella – näin ilmastonmuutoksen aikana.

Mielummin kuin plakaatteja seinällä arvostan asiakkaan tyytyväisyyttä. Nimittäin monet juhlat ja palkinnot eivät liity juuri mitenkään siihen miten asiakas pärjäsi, kun tiimi etuoikeutettuja sisätyöläisiä auttoi heitä myynnissään. Toki muut saavat arvostaa ko. tapahtumia ja rampata niissä, mutta ei kaikkien tarvitse. Ja esim. viimeisen Mainostorstain (kuva) puhujia oli ilo kuunnella. Niissä tilaisuuksissa kyllä käyn edelleen, jossa saa lisäoppia.

Olen kyllä muutenkin outo mainosmaakari, sillä 99,9%:sti en voi sietää mainontaa. Se on pääosin niin kamalan huonoa ja aliarvioivaa. Toinen sen vika on suurempi: turhan paskan tuputtaminen ihmisille aikana, jolloin meidän pitää miettiä tarkkaan mitä ostamme. Maailma hukkuu jo muutenkin.

Miten sitten yhdistää mainosala ja järkevämpi toiminta?

Kun aloitimme vaimoni Pian kanssa Apurin ammattimaisen toiminnan 2017 keväällä, tuo kysymys oli ainoa jonka meille esitin. Onko olemassa moraalisesti tai kestävästi hyvää tapaa toimia vielä tällä alalla? Voimmeko käyttää osaamistamme hyvän edistämiseen?

Ja onhan tällä ja kyllä voimme. Etsin asiakkaita, jotka tekevät kaikilla mittareilla hyvää työtä: Terveysalalla toimivia ja hyviä käsityöläisiä ja räätälöin heille kuukausisopimusmallin, joka sopii kaikille. Se on edullinen, sitä voi muunnella tarpeen mukaan vaikka ja kuinka ja asiakas saa sen avulla “ulkoistetun mainososaston” itselleen.

Pystymme hoitamaan 3-5 vuosisopimusasiakasta hyvin. Jos ottaisimme niitä enemmän, laatu kärsisi. Nyt voimme kehittää näiden asiakkaiden toimintaa pitkällä tähtäimellä. Hoidamme heidän perusmainontansa esim. Googlessa, jolloin sieltä ohjataan koko ajan uusituille verkkosivuille porukkaa. Sen lisäksi teemme täsmäiskuja printissä, sosiaalisen median kanavissa ja ulkomainonnassa.

Aiomme ohjata Pikku Apurin yhä ekologisempien yritysten tai muita auttavien tahojen mainostoimistoksi. Sellaisille työtään tekemällä saa palkinnoksi paljon paljon enemmän kuin vain laskutuksen kautta rahaa. Hyvän olon.

Kisoihin minua ei ole saanut vuosiin eikä saa. Pelaamme pienemmillä nappuloilla ja olemme pienten puolella. Kirkkaammat valot eivät ole enää tällaisia varten, jotka ovat siirtyneet rajan toiselle puolelle, maaseudulle ja metsiin, glitterin tavoittamattomiin.