TPS_logo

Perinteikäs seura on ajanut itsensä nurkkaan.

Juuri tätä asiaa olen jumpannut muutaman uuden asiakasyrityksemme kanssa: 2010-luvun tapaa toimia ja viestiä. HC TPS näyttää tällä hetkellä miten käy, kun tavat ko. asioissa jätettiin 1990-luvulle. Nyt se on yksi liigan kriisijoukkueista.

  1. Kaikki alkoi, kun TPS:n ex-tj Kari Hietarinta avautui raumalaislehdessä TPS:n seuraikoneiden kohtelusta ja hallituksen luomasta ilmapiiristä.
  2. Muu media kiinnostui, ja lisää seurasi.
  3. TPS:n kannattajille nuo olivat kipinöitä valmiiseen ruutitynnyriin, ja he loivat verkkoon addressin, jossa vaativat avoimuutta ja tavoitteita (hear! hear!)
  4. Muukin kannattajakeskustelu on ollut vilkasta, pääosin järkevää, ja paljon kypsempää kuin TPS:n hallituksen ja johdon toiminta
  5. Nyt päivän Turun Sanomissa hallituksen puheenjohtaja tuli vastineessaan ulos kaapista ja eilen tj.

Mitä sanottiin ja tehtiin? Hallitus toimi kuten mikä tahansa 1990-luvun mallin suuryritys – kiellettiin syytökset perättöminä.

Ei ymmärretty mikä koston ja kateuden kivi vanhan toimarin kengässä nyt pyörii. Hyvää oli se, että luvattiin tavata kannattajat tänään ja keskustella miten yhdessä saadaan hommaa rullaamaan.

TAUSTAA

Taustaksi siis se, että joukkue on väärin koottu ja majailee sen johdosta taas liigajumbona. Samaa säveltä on nyt koettu monta vuotta putkeen. Vaihdettu on valmentajia, valtaosaa pelaajista, mutta ei auta. Vain johto on samaa kuin ennenkin. Intohimoisella kannattajalla ei enää pinna kestä.

Kannattajat ovat jo pidempään odottaneet kerrottavaa joukkueen tulevaisuuden tavoitteista, missiosta ja strategiasta, mutta turhaan. Ei tj eikä kukaan muukaan ole kommentoinut pyynnöistä huolimatta mitään. Näin toimien saadaan aikaan huhumylly ja rikkinäinen puhelin. Pääosin kannattajien mielipide seurasta onkin nyt:

”TPS-johto on joukko porhoja, jotka ovat kiinnostuneet pääosin taloudesta ja rahan keruusta. Urheilupuoli jäänyt paitsioon.”

HC TPS onkin liikeyritys, joka pyörittää miljoonien liikevaihtoa. Harmi vain, että 2010-luvulla asiakas (eli kannattaja) on kuningas. Jos asiakas päättää, kuten nyt on vaarassa käydä, ettei tule enää hallille, yritys on heti vakavissa talousongelmissa. Jo nyt katsojamäärät ovat valuneet 4-5000 väliin kun tavoite on 5500 katsojassa. Mitäs kun ne ovat 3000? 1500?

Propseja TPS:aan menee sosiaalisen median käytölle ja siitä vastaavalle henkilölle. Hän hoitaa yrityksen sen puolen tiedotusta juuri niin kuin pitää. Vaan sekin jää irralliseksi, koska miehellä ei ole vastuuta eikä tietoa kertoa suunnitelmista. Samoin sille plussaa, että Suikkanen (valmentaja) kertoi, että johto antaa vapaat kädet valmennukselle. Lisäksi plussaa myös sille, että talous on saatu kuriin. Eli talous lienee ollut seuran prioriteetti viime vuodet?

Kaiken kaikkiaan takavuosien slogan Joukkue Olemme Me on silti kuitenkin koetuksella.

MITEN OLISI PITÄNYT TOIMIA?

Jo kauden alussa kertoa avoimesti kaikista tavoitteista, strategioista ja siitä, miksi tällainen joukkue on nyt kasattu. Kertoa miten joukkueen kokoamisprosessi ja muut toimet hoituvat toimistolla. Kuukausittaiset tapaamiset ydinkannattajaporukan kanssa, joissa kuunnellaan heidän mielipiteitään ja keskustellaan. Pyytää apua kun on tehty virheitä. Nyt, kriisiaikaan, entistä tiiviimpää yhteistyötä kannattajien kanssa ja tiuhaa tiedotusta videoin Youtubessa, Twitterissä ja Facebookissa sekä kannattajien Jatkoaika-keskusteluryhmässä.

Avoimuutta, rehellisyyttä, läpinäkyvyyttä. 2010-luvun mediankäyttötaitoja ja -halua. Yhteispeliä. Joukkue Olemme Me.

Pikku Apuri

P.S. Itse en voi olla kannattamatta seuraa, koska olen niin tehnyt vuodesta 1976. En osaa olla sydämeltäni muuta mieltä. Ja siksi olen muiden kannattajien addressin kannalla. Toivon, että seuran toiminta muuttuisi jatkossa.

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.