Burnout toista kertaa työuralla – miksi?

, ,

Kirjoittelin parisen viikkoa sitten, että päässä kärähti. Teimme viikkotolkulla ympäripyöreitä työpäiviä ja tehtävät seurasivat toisiaan. Lopulta henkinen malja valui yli. Miksi?

Nyt olemme viettäneet runsaan viikon sellaista 40% lomaa, eli lähes joka päivä joku asiakas pyytänyt jotain tekemään. Se tarkoittaa, ettei pääse töistä irti tänäkään kesänä. Se taas tarkoittaa burnoutille otollista pohjaa myös tulevaisuudessa, ellemme tee jyrkempiä muutoksia.

Olo on inan parempi, mutta puhelimen sointi nostaa heti palan kurkkuun ja tuska alkaa. Tulehdusvaihe siis päällä edelleen.

Ajattelin ensin laittaa näitä kirjoituksia salasanan taakse, mutta en jaksa välittää. Jos joku asiakas ei pysty tilaamaan välillä uupuvalta yrittäjältä työtä, saakin mennä muualle 😉

Itsediagnoosi

Olen erotellut itse kaksi pääsyytä pahaan olooni. Kolmas pääsyy on niin laaja, ettei sille oikein voi mitään.

Olen tehnyt asiakaspalvelutyötä nyt yli 30 vuotta ja kokemukset siitä vaan alkavat olla täynnä. On paljon mukavia ihmisiä ja asiakkaita, mutta on myös niitä toisenlaisia. Kun niitä toisenlaisia alkaa kertymään yli maljan, ns. bag of dicks -ongelma, niin aivot kuohuvat yli. Ja sille ei oikein voi mitään kun ollaan ”asiakasrajapinnassa”.

Mutta muut kaksi pääsyytä on jo helpompi erotella.

Kiitokset puuttuvat tästä kauheasta ASAP – minä – minä -maailmasta

Hirveästi on yleistynyt liike-elämässäkin ällöttävä minä ensin -ajattelu. Millään muualla ei ole väliä, kunhan juuri tämä minun ongelmani nyt saadaan heti ratkaistua. Kun yrittää kertoa, että monella muullakin asiakkaallamme on jonossa näitä ASAP -probleemeja, valuu se ohi korvien. MINUN ongelmani pitää ratkaista heti ja HALVALLA.

Otan nyt viimeistään käyttöön ratkaisun: ASAP -työt maksavat tuplahinnan. Jos on sössinyt itse aikataulut niin, että viimeisenä päivänä koitetaan sitten säheltää jotakin, se maksaa meillä tuplan 1.8.2022 lähtien.

Mutta siis siihen varsinaiseen dilemmaan: Sanokaa nyt herran tähren kiitos. Sanokaa se kotona ja töissä. Lämmittää paremmin kuin eurot. Kokeilkaa vaikka!

Pienet yrittäjät jatkavat pankkina olemista suuremmille

Kun x ei maksa asiakkaallemme y:lle, hekään eivät maksa meille. Siinä se simppelein skenaario. Tuohon voi sitten eri kohtiin lisäillä aakkosia, niin ollaan esim. rakennusalalta tutussa dominojonossa.

Me toki maksamme alihankkijoillemme, verottajalle ja lähes kaikille muillekin ajallaan. Se taas johtaa kassaongelmaan. Silloin ei ole enää mitään millä mekään maksaisimme. Ja ongelmat alkavat kerääntyä täälläkin.

Nyt on huomattava, että on olemassa kroonisia maksujen venyttäjiä, jotka eivät muutu koskaan. Mutta on myös hyviä yrittäjiä, jotka eivät tilapäisten, omien maksuongelmien takia pysty maksamaan ajallaan laskujaan. He kyllä maksavat, kun oma tulppakin aukeaa.

Voi tietysti kieltäytyä tekemästä kroonisille sentinvenyttäjille, mutta jos muut maksavat paremmin, niin siinä sivussa voi mennä venyttäjäkin.

Ongelman ratkaisu on riittävän laaja asiakapohja. Kun joku jättää maksamatta, on olemassa muita jotka maksavat ajallaan.

Minä jatkan vielä parantumista ja pidämme vielä tämän viikon samaa, 40% lomaa. Hoidamme vuosisopimusasiakastyöt sekä yhden projektityön loppuun aloittavalle yritykselle. Lupasimme olla valmiita elokuun puolivälissä, niin mehän olemme.

Kivaa kesän jatkoa täältä torpalta. Pitäkää aivomaljanne riittävän tyhjinä.

P.S. Ja käytän tässä samaa kansikuvaa kuin edellisessäkin, koska se on olennainen neuvo kaikille.

0 Vastausta

Kommentoi?

Osallistu ja levitä sanaa.
Osallistu.

Kommentoi?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.