Yrittäjä voi kritisoida, palkansaaja ei

Apurissa kirjoitamme myös yrittäjyydestä laajasti. Se tarkoittaa kritisoivia blogipostauksia enemmän kuin positiivisia, koska yritämme osaltamme levittää sanaa asioista, jotka ovat aivan päin seiniä pienyrittäjyydessä. Meillä kun ei Suomessa ole ketään etujamme valvovaa järjestöä. Suomen Yrittäjät ovat isojen asialla – pikku EK.

Eilinenkin juttu on saanut isot lukijamäärät jo vuorokaudessa ja se on kritiikin tehtävä: Kertoa mitä Suomessa on vialla. Mutta kuten huomaatte, tarjoamme myös korjauskeinoja, muuten negatiiviset jutut olisivat pelkkää vali(s)tusta.

Totuushan on se, että pienyrittäjä elää kaupoista. Kun on työtä ja saa laskuttaa, tämä on paras työ maailmassa (jos työstään pitää).

Pienyrittäminen on maanis-depressiivistä työtä

Koko sen 10 vuotta mitä itse tätä olen tehnyt, ei ole montaa tasaista hetkeä. Menee ylihyvin tai työtä on liian vähän. Kun tulee depressioaikoja, käytän aikaa yrityksen ja itseni kehittämiseen, jotta jatkossa taas kauppa kävisi. Melko luonnollista.

Kun kauppa käy ja saa tehdä työtään, maailma glitteroi vaalenapunaista pölyä joka nurkastaan.

Harva pienyrittäjä silti uskaltaa avata näppäimistöään, suutaan kyllä. Pelätään että asiakkaat juoksevat karkuun, jos kirjoitetaan julki mitä oikeasti ajatellaan. Itse en ole koskaan välittänyt suodattimista ja olen siksi saanutkin asiakkaita, joiden kanssa on luontevaa tehdä työtä. Ei tarvitse feikata. Ja työhakemuksia tulee joka viikko 🙂

Palkansaajan pitää välttää negatiivisuutta – hymy korviin vaikka väkisin

Kun olet muilla töissä, joko johto- tai rivitekijänä, negatiivisuutta tai kriittistä linjaa vältetään loppuun asti. Se tahraa julkisivun, aiheuttaa poispotkimisen uhan ja ei näytä omistajille tsempiltä.

Siksi et juuri koskaan näe suuremmilta yrityksiltä läpinäkyvyyttä (muuta kuin sanoissa). Katsopa valtaosan tiedottamista: Vain hyviä asioita kerrotaan ulos. Kehitettävää, kritiikkiä tai suoria mokia ei koskaan. Naminamia vaan jokaiselle.

Väitän Ellun Kanojen kanssa, että ne yritykset, jotka uskaltavat olla läpinäkyviä kaikissa toimissaan, voittavat markkinoilla. Ne saavat parhaat tekijät ja tulevaisuuden asiakkaat.

Evoluutio jatkaa siten väsymätöntä jauhamistaan kohti oikeudenmukaisempaa maailmaa. Kuten tohtori King joskus hienosti sanoi:

“The arc of the moral universe is long, but it bends towards justice.”