Vuosi 2017 työssä – fokus siihen mitä sanotaan

Alallamme kaikki huomio kääntyy helposti tekniseen suorittamiseen. Puhutaan vain mokkuloista, kikkuloista, plugineista, dataohjaamisista ja koodista. Päätin itse aloittaa nyt (tänä paskimpana vuonna koskaan) keskittymisen ydinviestintään, eli siihen mitä ja miten asiakas puhuu omille asiakkailleen, jos palkkaa meidät markkinointiaan kohentamaan.

Nyt juuri työn alla on parikin suurempaa asiakasprojektia, jossa alkutyön osuus on iso. Asiakas on jo hallituksen suuntaviivojen sisään tehnyt ensimmäiset omat kokonaispamflettinsa. Se vain on kummassakin tapauksessa tukehtumaisillaan “sisältä päin rakennettuun infoahkyyn”. Tietoa ja tuotteita tungetaan oman asiakkaan suusta wc-pytyn kumiavaajan kanssa.

Olen nyt lukenut magnum-opukset muutamaan kertaan läpi ja lopuksi alleviivaustussilla. Kymmenien sivujen powerpointeista ja PDF-dokumenteista alleviivaukset olivat yhteensä n. A4-arkin verran. Se kaikki loppu säästetään julkaisujen alimpiin kerroksiin, eli sinne, mihin ei sininen valokaan juuri paista.

Lopputulos, ainakin tavoitteissa, on perin simppeliä: Kun asiakas saapuu yrityksen verkkosivuille tai ottaa fyysisen julkaisun käteensä, pitää hänelle avautua sekunneissa, miten ko. yritys voi häntä ongelmissaan auttaa ja miksi se apu kannattaisi ostaa juuri tältä konglomeraatilta.

Usein ulkopuolinen näkee, varsinkin kokenut sellainen, paljon kirkkaammin yrityksen ydinosaamisen, vision ja miten sen pukisi tyllipukuun, kuin kukaan yrityksen sisältä. Olen huomannut sen omissakin yrityksen julkaisuissa. Kannattaa käyttää siihen alkuviilaamiseen aikaa ja jonkin verran ulkopuolistakin laskutusta. Lopputulos saattaa toimia tällöin vuosia eteenpäin vain pienin viilauksin.