Toyota Yaris Versosta flexifuel -auto (edullinen monikäyttöekoauto)
KUN AUTOSTA tuli vain monikäyttöinen kulkuneuvo
Ekologinen, monikäyttöinen ja edullinen sähköauto odottaa ehkä tulevaisuudessa, mutta olen päättänyt, etten laita autoon enää liikaa rahaa. Auto on sijoituksena ehkä se huonoin.
Meillä on vuosien varrella ollut erikoisempia ja kivoja autoja: Kolme kaksipaikkaista Smartia, VW Beetle, Mini Cooper, Hybidi-Prius jne. Lisäksi meillä on ollut Toyota Yaris Versoja muutama, ja pari vuotta sitten päätimme hankkia taas yhden lisää.
Kaunein se ei ole, mutta kulkuneuvona se on vastine sveitsiläiselle linkkuveitselle: Varma, luotettava, monikäyttöinen, edullinen ja sopivan kokoinen – ja todella edullinen.
Ajaessa torpan ja kaupunkiasunnon väliä olemme kuljetelleet sillä vaikka ja mitä. Mikä muu pienisuuri auto imee sisäänsä kokonaisen pirttikaluston?
FLEXIFUELIKSI MUUNTAMINEN
Tänä aamuna törmäsin Hesarin artikkeliin, jossa kerrottiin auton muuntamisen bensakoneesta flexifueliksi (voit ajaa sekä etanolilla, bensalla että niiden yhdistelmillä) helpottuvan.
Vanhan bensiiniauton tarvitseman etanolimuunnossarjan asentaminen autoihin helpottuu, sillä liikenteen turvallisuusvirasto Trafi linjasi lokakuussa, ettei muutosten hyväksyttäminen katsastuksessa enää vaadi kallista ja erikseen hankittavaa asiantuntijalausuntoa. Katsastukseen riittää muunnossarjan valmistajan tyyppikohtainen selvitys.
Bensiiniauton muuttaminen myös etanolia polttoaineena käyttäväksi on mahdollista vuosimallin 2006 ja sitä vanhempiin autoihin. Uudemmissa autoissa päästönormit ovat liian kireät.
Eikun säästölaskuriin! Jo se, että investointi maksaa itsensä 1-2 vuodessa takaisin olisi riittänyt, mutta kun selvisi, että:
- Päästöt vähenevät 80% nykytilanteeseen verrattuna
- Ja ST1:n etanoli tehdään suomalaisista jätteistä, ne ratkaisivat päätöksen.
Varasin nyt muuntoa varten ajan autollemme Raisiosta: Osat 325€, työt 75€, muuntokatsastus 55€ ja ajamme täst´edes jätteistä jauhetulla etanolilla 10 000km vuodessa.
Automme hinta oli pari vuotta sitten 6000€. Nyt kun ajamme sen loppuun, eli vielä n. 15 vuotta, tämän ekologisemmaksi ei ajamista enää saa.
EDIT, KUUKAUTTA MYÖHEMMIN
Ensimmäiset kokemukset etanoliautolla ajosta: Kulkee tasaisemmin ja paremmin, on pirteämpi kaasulle ja kulutuslukema meidän mobiililla nousi vain 10% verrattuna bensaan. Se tarkoittaa sitä, että jokaisella 35 litran tankkauksella säästää n. 13€ rahaa.
Ja tietysti se pääasia: CO2-päästöt putosivat muuntokatsastuksen papereissa 149co2/g > 29co2/g!!!!
Suosittelen.
Koska? | Paljonko etanolia (litraa) | Etanolin litrahinta | Bensan litrahinta | Summa | Summa bensana | Säästö, jossa huomioitu 10% etanolin kulutusnousu vrt. bensa |
02.12.15 | 20 | 0,939 | 1,399 | 18,78 | 27,98 | 7,322 |
07.12.15 | 16 | 0,939 | 1,359 | 14,99 | 21,744 | 5,255 |
12.12.15 | 16 | 0,929 | 1,369 | 14,86 | 21,904 | 5,558 |