Markkinoinnissa saattaa sortua sähläämisen tielle

Tässä vuosien saatossa on tullut tehtyä yhteistyötä kymmenien pienten ja suurempien yrittäjien sekä yritysten kanssa. Edellytys hyvälle yhteistyölle on se, että molemmat luottavat toisiinsa, muuten homma ei tule toimimaan. Itse sitoudun asiakkaaseen vähän liiankin syvälle, varsinkin silloin, jos asiakkaan tuote/ palvelu on sellainen mihin itsekin uskon.

En tiedä onko lama-Suomen merkki, mutta parin viime vuoden aikana on tullut vastaan myös yrittäjiä, jotka sortuvat lopulta pahimpaan miinaan:

Asiakas tekee hurjasti itse, missä ei sinällään ole vikaa, mutta siinä on, että se tekeminen on väärää. Annetaan omille asiakkaille väärää, tylsää tai ohiampuvaa viestiä ja liiankin “tee-se-itse” -tyylillä. Lisäksi säästetään väärässä paikassa, vääristä asioista.

Asiakkaan asiakkaille toiminta saattaa silloin näkyä häröilynä, haulikolla räiskimiseltä – epätoivolta. Siitä merkkinä on usein hiljaisuus: Tuote/ palvelu ei mene kaupaksi. Varsinkin aloittavat yrittäjät ovat kärsimättömiä – sellainen olin itsekin. Uskotaan yli omaan tuotteeseen ja tehdään sataa asiaa samanaikaisesti.

Hätäilystä seuraa yleensä se, ettei kauppa käy. Siitä taas se, että kulut vedetään ihan nolliin, jolloin ne muutamatkin ostajat kaikkoavat. Homma loppuu, ennen alkamistaan.

Varsinkin uuden tuotteen ja palvelun lanseerauksessa pitäisi olla kärsivällinen ja pitkäjänteinen. Alkutoimet pitäisi suunnitella ja toteuttaa huolella. Yhdessä suunniteltua “runkokäsikirjoitusta” pitäisi seurata tarkasti. Kun oppii mitä, mistä ja miten asiakkaat palvelunsa haluavat, voidaan alkaa taivuttaa tuotantoa ja toimia eri suuntiin.