HS (Sanoma) ja kadonneen käyttäjälähtöisyyden arvoitus

Olen tilannut diginä maamme päälehteä, Helsingin Sanomia. Viime lauantaina ajattelin lehdessä olevan kiusallisen vian, kun kesken artikkelien lukemisen iPadilla se heitti mainoksiin. Jatkoin katkonaista lukuhetkeä ja ajattelin, että kyllä vika huomiseksi korjataan. Vaan sunnuntaiaamuna sama vika.

Soitto HS:n asiakaspalveluun, jossa toivoin vastattavan, että vikaa korjataan. Pelkäsin sitä toista vastausta.

“Kyseessä on uusi mainostuotteemme” -oli se vastaus.

Syytönhän asiakaspalvelija on johdon typeryyteen, mutta sanoin silti, että viepä terveisiä johdolle samalla kuin katkaisen oman tilaukseni heti. Terveiseni olivat:

Spotifykin on menestynyt, koska se kyllä soittaa kappaleiden välissä mainoksia ilmaiskuuntelijoilleen, mutta PALVELUN TILAAJIA EI HÄIRITÄ MAINOKSIN. Jos maksan 15 euroa kuukaudessa Hesarista, maksan silloin sisällöstä ja vielä siitä, ETTEN NÄE MAINOKSIA, ainakaan häiritsevästi.

Ja mainostajille: En todellakaan kiinnitä mainokseenne huomiota, kun lukuhetkeni on sen vuoksi väkivalloin katkaistu.

Väitän HS:n digitilaajien suorittavan kaltaiseni paon palvelusta, ellei HS kuuntele rahan ja mainosmiehen sijaan digitaalisen palvelun ammattilaisia ja lopeta välittömästi täysin idioottimaisen “uuden mainostuotteensa”. Kuulin vielä tutuilta, että Sanoma viisaudessaan on vierittänyt saman idiotismin myös Aamulehteen ja TS:iin.

Alla kuvasarja, miten kesken artikkelin, n. 30 sekunnin välein lukukokemus keskeytyy ja lukijalle heitetään mainos eteen. Pitää painaa takaisin -painiketta päästäkseen artikkeliaan jatkamaan. Maailma tosiaan “on otsikoiden takana”, kuten he mainonnassaan väittävät.

This slideshow requires JavaScript.